Ferdinand Ries (28 November 1784 (baptised) – 13 January 1838) was a German composer. Ries was a friend, pupil and secretary of Ludwig van Beethoven. He composed eight symphonies, a violin concerto, eight piano concertos and numerous other works in many genres, including 26 string quartets. In 1838 he published a collection of reminiscences of his teacher Beethoven, co-written with Franz Wegeler. The symphonies, some chamber works—most of them with piano— his violin concerto and his piano concertos have been recorded, demonstrating a style which is, unsurprising due to his connection to Beethoven, somewhere between those of the Classical and early Romantic eras.
Ries was born into a musical family of Bonn. His grandfather, Johann Ries (1723–1784), was appointed court trumpeter to the Elector of Cologne at Bonn.
The French dissolved the Electoral court of Bonn and disbanded its orchestra, but in the early months of 1803 the penniless Ries managed to reach Vienna, with a letter of introduction to Beethoven, who had received some early instruction at Bonn from Ries's father, Franz Anton Ries.
Beethoven took great care of the young man, teaching him piano, sending him to Albrechtsberger
for harmony and composition and securing for him positions as piano tutor in aristocratic households in Baden and Silesia. Ries made his public debut as a pianist in July 1804, playing Beethoven's C minor concerto, Op. 37, with his own cadenza, to glowing reviews.
Ries worked for Beethoven as secretary and copyist, winning Beethoven's confidence in negotiations with publishers and becoming a fast friend. one of the most famous stories told about Ries is connected with the first rehearsal of the Eroica Symphony, when Ries, during the performance, mistakenly believed that the horn player had come in too early and said so, aloud—infuriating Beethoven.[a]
Ries feared conscription in the occupying French army (though he was blind in one eye) and fled Vienna in September 1805. He spent two years in Paris before returning to Vienna, then concertized his way about Europe, landing in London in 1813. There he spent the next eleven years. Johann Peter Salomon, the great friend and patron of Haydn— who had formerly played with Franz Anton Ries in the court orchestra at Bonn—included Ries regularly in his Philharmonic concert series,[b] where a review praised his "romantic wildness".
During these London years he never lost touch with Beethoven and had a role in the London publications of many works of Beethoven after the peace of 1815, including the 1822 commission from the Philharmonic Society that resulted in the Choral Symphony.
In 1824 Ries retired to Germany with his English wife, Harriet Mangeon, but returned to musical life in Frankfurt am Main as composer and conductor. In 1834 he was appointed head of the city orchestra and Singakademie in Aachen, for whom he wrote two oratorios, Der Sieg des Glaubens (1829) and Die Könige in Israel (1837), both of which have been recorded. In addition, he was festival director of the Lower Rhenish Music Festival eight times - between 1824 and 1837. He died at Frankfurt am Main, aged 53.
Cecil Hill wrote a scholarly thematic catalog, listed below, of this composer's works: for each work he provided incipits (opening themes) for each movement, dedications, known early reviews, and
known dates of composition.
While one of the few widely circulated recordings of Ries's music was for some time that of his third piano concerto, all of his symphonies, the other concertos, and a number of chamber works are
now available on compact disc and his surviving music for piano and orchestra and chamber works are the focus of ongoing projects on various record labels as well.
[페르디난트 리스는 1784년 9월 23일 독일 본(Bonn,baptised)의 음악가 집안에서 태어났다.
그의 조부 요한 리스(Johann Ries,1723-1784)는 라인지역에서 유명한 트럼펫 연주자였다.
아버지 프란츠 안톤 리스(Franz Anton Ries,1755-1846)는 음악신동으로 유명했던 베토벤의 바이올린 선생이었다.
리스의 맨 처음 피아노와 바이올린 선생은 그의 아버지 프란츠 안톤 리스였다.
그리고 5살 부터 베른하르트 롬베르크(Bernhard Romberg)에게 첼로를 배웠다.
또한 아버지 프란츠 안톤 리스가 베토벤에게 바이올린을 가르치면서 그는 베토벤에게 피아노와 작곡을 배우게 되었다.
리스는 그렇게 베토벤과 인연을 맺었고,제자이자 친구로 오랜시간 우정을 나누게 되었다.
베토벤은 리스에게 피아노를 가르쳤으며,리스에게 화성과 작곡을 가르쳤던 알브레히츠베르거(Albrechtsberger)와 같은 당시 비인의 중요한 음악 인사들을 소개하는 등..도움을 주었고,또 베토벤의 도움으로 바덴의 브로우네(Johan Georg Browne)백작의
궁정 피아니스트로 활약하기도 했다.
1804년 리스는 베토벤의 제자로서 베토벤의 피아노 협주곡 3번을 자신의 카덴차와 함께 연주함으로써 아우가르텐(Augarten)에서 공식적인 데뷔를 하게 되었다.
연주는 매우 열광적인 호응을 얻었으며 '알게마이네 무지칼리셰 자이퉁'(Allgemeine Musikalische Zeitung,일반음악신문)은 다음과 같이 논평했다.
...범상치 않은 테크닉과 매우 어려운 패시지조차 매우 익숙하고 편안하게 진행하는 확신에 차 잇는 연주일 뿐 아니라 시적이며 풍부한 표현력을 보여주고 있다....
베토벤의 조력자로서 그리고 흔히 베토벤의 비서로,또 copyist로 일했으며 베토벤의 가장 가까운 친구이자 조언자로서의 역할을 하였다.
베토벤은 자신의 작품에대한 출판업자들과의 협상과 같은 사소하고 세세한 일들을 리스에게 위임하기도 하였다.
1809년,카셀(Kassel),함부르크(Hamburg),코펜하겐(Copenhagen),스톡홀름(Stockholm)등 유럽 여러 도시를 여행 하였으며,페테스부르크(St Petersburg)에서는 어릴 적 첼로를 배웠던 베른하르트 롬베르크(Bernhard Romberg)를 다시 만나기도 하였다.
1813년 리스는 영국에 있었으며,그의 남은 삶의 시간을 영국에서 보내게 되었다.
런던에서 조지 스마트(George Smart)경과 하이든의 친구이자 재정적 후원자이며 그의 아버지의 스승이었던 바이올린 연주자 요한 페터 잘로몬(Johann Peter Salomon)과 만나 돈독한 친분을 나누었다.
잘로몬은 그의 작품이 콘서트에서 연주될 수 있도록 주선하였으며,1814년 런던에서 그의 작품들이 첫 선을 보였다.
이후 그의 작품이 자주 콘서트의 프로그램에 오르게되어 영국에서 그의 명성도 차츰 커지게 되었다.
리스가 런던에 체류하는 기간동안에도 베토벤과 리스의 관계는 단절되지 않았으며,베토벤의 작품에 관심이 많던 영국내의 출판업자들과 연관성을 갖고 베토벤의 작품이 출판될 수 있도록 도왔던 것으로 알려져 있다.
1824년 은퇴를 결심하여 런던을 떠나 고향인 본에서 멀지 않은 고데스부르크(Godesberg)에서 3년을 살았다.
이후 프랑크푸르트로 이주하여 라인 뮤직 페스티발등 몇몇 페스티발에 관계한 작곡가로서,또 지휘자로서의 삶을 살았다.
1834년 아헨(Aachen)의 시립 오케스트라와 '징아카데미'(Singakademie)의 감독으로 지명되었다.
1838년 53세의 나이로 삶을 마감했다.
그의 작품으로는 8곡의 교향곡과 8곡의 피아노 협주곡,첼로 소나타,바이올린 소나타,피아노 소나타,피아노 트리오와 클라리넷 트리오,26곡의 현악 사중주,오중주,6중주등 많은 실내악이 있다.
페르디난트 리스는 베토벤이 가장 총애했던 제자이자 당대의 실력파 피아니스트였다.
그가 남긴 8곡의 피아노협주곡은 훔멜의 작품들과 더불어 고전협주곡의 전형을 보여주는 작품들이다.
특히 1812년에 완성한 C#단조 협주곡은 화려한 비르투오조와 대단히 서정적인 아름다움을 동시에 보여주는 숨겨진 걸작이다.
그의 음악은 베토벤의 영향을 많이 받았으며,실제 그의 음악을 들어보면 베토벤의 음악을 듣는 착각을 들게한다. 하지만 그는 베토벤의 고전적인 형식에 낭만적인 따스함을 더해 그의 작품 전체적으로 밝고 따스함이 녹아 있다.베토벤이 첼로에 매력을 느끼면서 첼로 소나타의 작곡을 시작하였다면,리스는 첼로소나타를 한 단계 높히는 혁신적인 역활을 했다.
베토벤의 고전주의시대와 슈만,브람스의 낭만주의시대의 피아노사중주 전통의 가교 역할을 한 리스의 피아노사중주들은 고전적인 3악장 형식을 유지하면서,모차르트,베토벤,멘델스존의 음악어법의 영향을 강하게 드러낸다.
하지만 이와 동시에 그의 작품에는 리스 자신만의 강렬한 개성적 소리가 숨어 있다.
피아노 사중주만이 낼 수 있는 우수에 젖은 소리를 통해 리스는 자신의 낭만주의적이고 환상적인 감성을 적절히 표현해내고 있는 것이다.
낭만주의 실내악 전통에서 리스의 이름이 빠질 수 없는 이유이다.
그의 플루트사중주 op.145는 일선에서 은퇴한 뒤,라인란트(Rheinland)에서 만년을 보내던 시기에 완성된 것들로,당시 대세가 되었던 초기 낭만주의 스타일로 작곡되었다.
스페인 풍의 종악장이 특징적인 1번,우울한 정서가 지배하는 2번,밝은 피날레가 인상적인 3번 등은 저마다의 개성들이 뚜렷하다.]
Selected list of works
Operas
- Die Räuberbraut, opera in three acts op. 156 (1827/28; 1830/31)
- Liska, oder die Hexe von Gyllensteen, opera in two acts op. 164 (1831); premiered in London as The Sorceress
- Die Nacht auf dem Libanon, Romantische Oper in three acts WoO. 51 (1834–38)
Melodrama
- Die Zigeunerin, melodrama in two acts WoO. 53 (1835)
Symphonies
- No. 1 in D major, op. 23 (1809)
- No. 2 in C minor, op. 80 (1814)
- No. 3 in E flat major, op. 90 (1816)
- No. 4 in F major, op. 110 (1818)
- No. 5 in D minor, op. 112 (1813)
- an unpublished symphony in E flat major, WoO. 30 (1822)[c]
- No. 6 in D major, op. 146 (1822, last movement revised in 1826)
- No. 7 in A minor, op. 181 (1835)
Concertos
- Concerto for 2 Horns in E flat major WoO. 19 (1811)
- Concerto No. 1 for Violin and Orchestra in E minor op. 24 (1810)
- Concerto No. 2 for Piano and Orchestra in E flat major op. 42 (1808)
- Concerto No. 3 for Piano and Orchestra in C sharp minor, op. 55 (1812)
- Concerto No. 4 for Piano and Orchestra in C minor, op. 115 (1809, pub. 1823)
- Concerto No. 5 for Piano and Orchestra in D major, op. 120 'Concerto Pastoral' (c.1816, pub. 1823)
- Concerto No. 6 for Piano and Orchestra in C major, op. 123 (1806, pub. 1824)
- Concerto No. 7 for Piano and Orchestra in A minor, op. 132 'Abschieds-Concert von England' (1823)
- Concerto No. 8 for Piano and Orchestra in A flat major, op. 151 'Gruss an den Rhein' (1826)
- Concerto No. 9 for Piano and Orchestra in G minor, op. 177 (1832/33)
(Note that, unusually, Ries and/or his publishers did not separate the numbering scheme of his violin concerto from his piano concertos; thus, there is no "Piano Concerto No. 1".)
Other works for piano and orchestra
- Swedish National Airs with Variations, op. 52 (1812)
- Grand Variations on 'Rule, Britannia', op. 116 (1817)
- Introduction et Variations Brillantes, op. 170 (sometime between 1813 and 1824, pub. 1832)
- Rondeau brillant, op. 144 (1825)
- Introduction and Polonaise, op. 174 (1833)
- Introduction et Rondeau Brillant, WoO. 54 (1835)
- Concertino for Piano and Orchestra, WoO. 88 (1836, lost)
Oratorios
- Der Sieg des Glaubens, op. 157 (1829)
- Die Könige in Israel, op. 186 (1837)
Chamber music
- Cello Sonata, WoO. 2 (1799)
- String Quartet in F minor, WoO. 48 (1833-35)
- Nocturne for Wind Sextet, WoO. 50 (Flute, 2 Clarinets, Horn, 2 Bassoons ,1834)
- Nocturne for Wind Sextet, WoO. 60 (Flute, 2 Clarinets, Horn, 2 Bassoons ,1836)
- Octet in F major, op. 12 (1808)
- Piano Quartet in F minor, op. 13 (1809)
- Piano Trio in E flat major, op. 2
- Piano Trio in C minor, op. 143
- Cello Sonata in A major, op. 21
- Introduction and a Russian Dance for the Piano Forte and Violoncello in E flat major, op. 113/1 (1823)
- Romance for cello & pianoforte in G major (arrangement of the 2nd mvt. of piano sonata, op. 86/2) (1819)
- Clarinet Trio in B flat major, op. 28 (1809)
- Clarinet Sonata in G minor, op. 29 (1808)
- 3 Violin Sonatas, op. 30 (1811)
- Grand Septuor in E flat major for piano, clarinet, 2 horns, violin, cello and double bass, op. 25 (1812)
- Horn Sonata in F major, op. 34 (1811)
- 3 String Quartets, op. 70 (1812, rewritten 1815)
- Grand Sextuor for 2 violins, viola, cello, double bass & piano in C major, Op.100
- Cello Sonata in G minor, op. 125
- Grand Otetto in A flat major for piano, violin, viola, clarinet, horn, bassoon, cello and double bass, op. 128 (1816, pub. 1831)
- Flute Quartets Nos. 1-3, op. 145
- Flute Sonata in G major, op.87
- Variations on a Portuguese Hymn for piano and flute, op. 152/1 (1826)
- Flute Sonata in E-flat major, 'Sonate sentimentale', op. 169 (1814)
- Introduction & Polonaice for piano and flute, op. 119
Piano music
- Piano Sonata in C major, op. 1 no. 1 (1806)
- Piano Sonata in A minor, op. 1 no. 2 (1803-4)
- 2 Piano Sonatinas, op. 5
- Grande Sonate in D major, op. 9 no. 1
- Grande Sonata Fantaisie in F sharp minor, 'L'Infortune' op. 26
- 2 Piano Sonatas, op.11
- Piano Sonata in A minor op.45
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