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Saint-Saëns-Cello Concerto no 1 in a minor op 33

Bawoo 2023. 7. 24. 12:12

Camille Saint-Saëns

1835~1921, 프랑스

 

Cello Concerto no 1 in a minor op 33

 

Camille Saint-Saëns composed his Cello Concerto No. 1 in A minor, Op. 33 in 1872, when the composer was 37 years old. He wrote this work for the Belgian cellist, viola de gamba player and instrument maker Auguste Tolbecque. Tolbecque was part of a distinguished family of musicians closely associated with the Société des Concerts du Conservatoire, France’s leading concert society. The concerto was first performed on January 19, 1873 at the Paris conservatoire concert with Tolbecque as soloist. This was considered a mark of Saint-Saëns' growing acceptance by the French musical establishment.

 

Sir Donald Francis Tovey later wrote "Here, for once, is a violoncello concerto in which the solo instrument displays every register without the slightest difficulty in penetrating the orchestra." Many composers, including Shostakovich and Rachmaninoff, considered this concerto to be the greatest of all cello concertos.

 

Structure and Overview

Saint-Saëns broke with convention in writing the concerto. Instead of using the normal three-movement concerto form, he structured the piece in one continuous movement. This single movement contains three distinct sections. Those sections, tightly-structured, share interrelated ideas. Saint-Saëns' contact with Franz Liszt while serving as organist at the Église de la Madeleine may have led him to use cyclic form in his orchestral works.[1]

The work can be split into three different sections as follows:

  1. Allegro non troppo
    The concerto begins unusually. Instead of the traditional orchestral introduction, the piece begins with one short chord from the orchestra. The cello follows, stating the main motif. Soon, countermelodies flow from both the orchestra and soloist, at times the two playfully "calling and answering" each other.
  2. Allegretto con moto
    This turbulent opening movement leads into a brief but highly original minuet, in which the strings are muted, and which contains a cello cadenza.
  3. Tempo primo
    A restatement of the opening material from the first movement opens the finale. While Saint-Saëns uses the finale mainly as a recapitulation of earlier material, he concludes it with the introduction of an entirely new idea for the cello.

Saint-Saëns very often uses the solo cello here as a declamatory instrument. This keeps the soloist in the dramatic and musical foreground, the orchestra offering a shimmering backdrop. The music is tremendously demanding for soloists, especially in the fast third section. This difficulty has not stopped the concerto from becoming a favourite of the great virtuoso cellists.

00:00 Cello Concerto No.1 in A minor op.33: I. Allegro non troppo 05:50 Cello Concerto No.1 in A minor op.33: II. Allegretto con moto 10:39 Cello Concerto No.1 in A minor op.33: III. Molto allegro

피에르 푸르니에 (첼로) 장 마르티농 (지휘) 파리 라무뢰 오케스트라 1960

 

생상스의 첼로 협주곡 1번은 첼로를 배우는 학생들이 가장 먼저 배우는 협주곡의 하나이며, 첼로 거장들의 사랑을 받아 온 명곡이다. 카잘스는 12살 때 생상스의 지휘로 이 협주곡을 연주했는데, 생상스로부터 이 곡을 베토벤의 ‘전원 교향곡’에서 영감을 얻어 작곡했다는 말을 들었다고 했다. 로스트로포비치는 오케스트라와의 협연 첫 작품으로 이 곡을 선택했다. 생상스는 작곡가로서 명성이 높아 갈 무렵인 37살에 이 협주곡을 작곡했다. 그 한 해 전인 1871년 1월 프랑스가 프로이센과의 전쟁에서 충격적으로 패해 국민들이 좌절감과 열패감에 빠져 있던 때였다. 그러자 한 무리의 젊은 음악가들이 모여 국민음악협회를 결성하고 의장으로 젊은 생상스를 추대했다. 협회의 목적은 프랑스 국민들의 자존심을 되찾고 자국의 젊은 작곡가들의 작품을 널리 알리는 데 있었는데 이러한 요청에 부응하여 생상스가 내놓은 작품이 바로 첼로 협주곡 1번 A단조 op.33이다. 이 곡을 헌정 받은 첼리스트 오귀스트 톨베크가 1873년 1월 19일 파리 음악원에서 초연하였으며 즉시 폭발적으로 인기를 끌었다. 제1악장 : Allegro non troppo 리드미컬한 첼로 독주의 선율과 함께 약음기를 단 현악기의 잔물결 같은 반주에 따라 율동적으로 음 영역을 여러 차례 바꾸면서 풍부하고 아름다운 선율의 제1주제를 첼로가 연주한다. 제2주제가 여린 현의 반주 위에서 아름답게 연주되다가 현과 관악기의 움직임에 따라 다시 제1주제가 나타나고 이어 제2주제가 재현되고 제2악장으로 이어진다. 제2악장 : Allegretto con moto 짧은 스케르초로서 경쾌하고 우아한 선율이 깔리면서 현의 피치카토와 목관악기의 음형사이를 첼로 독주가 현란하게 누비면서 제3악장으로 넘어간다. 제3악장 : Molto allegro 곡 첫머리에 개방적이고 떠들썩한 주제가 협주곡다운 기교를 보여주며 나타난다. 강한 클라이맥스 후 첼로 독주가 풍부하고 폭넓은 서정적인 선율로 이어지다가 점점 약동적인 리듬으로 부풀어 오른 후 막을 내린다.