♣ 음악 감상실 ♣/* 작 품

Beethoven - Symphony No. 3 in E-flat major, Opus 55 "Eroica" (1804)

Bawoo 2016. 3. 11. 23:03

 

Beethoven

Portrait by Joseph Karl Stieler, 1820
(17 December 1770 -- 26 March 1827) 


Symphony No.3 in E flat major, Op.55 "Eroica" (1804)

Wiener Philharmoniker
Christian Thielemann
Wiener Musikverein, 2010

 

Symphony No. 3 in E-flat major, Opus 55 (also Italian Sinfonia Eroica, Heroic Symphony) is a structurally rigorous composition which marked the beginning of the creative middle-period of the composer Ludwig van Beethoven.

Beethoven began composing the third symphony soon after Symphony No. 2 in D major, Opus 36; he completed the composition in early 1804, and the first public performance of Symphony No. 3 was on 7 April 1805 in Vienna.[3]

On display at the Lobkowicz Palace in Prague is a first published edition (1806) of Beethoven's Eroica, as well as other Beethoven treasures including manuscripts of the 4th and 5th symphonies, featuring Beethoven's own corrections and annotations for performance.

Beethoven's title page shows his erasure of dedication of the work to Napoleon.

 

 

귓병을 딛고 일어선 불굴의 의지

베토벤의 교향곡 3번 ‘영웅’은 장애를 딛고 일어선 한 예술가의 당당한 자기 확신이며 거칠 것 없는 외침과도 같은 곡이다. 베토벤은 1802년 고질적으로 앓아 오던 귓병이 급속도로 악화되어 거의 들을 수 없었으며, 그해 10월 6일 세상에 알려지지 않았던 ‘하일리겐슈타트 유서’를 작성하여 두 동생에게 남긴다.

“(...) 만일 죽음이 나의 모든 예술적 재능을 충분히 발휘할 만한 기회를 갖기도 전에 찾아온다면, 아무리 내 운명이 험난한 상황에 처해 있다고 하더라도 너무 일찍 찾아왔다고 해야 할 것 같다. 죽음이 조금 더 늦게 찾아오기를 바란다. 그러나 이대로 죽는다 해도 난 행복해할 것이다. 죽음이 나를 끝없는 고뇌에서 해방시켜줄 테니까. 죽음아, 올 테면 오너라, 용감하게 그대를 맞아주마. (...)”

베토벤은 이 비장한 유서에 담긴 각오를 통해 새로운 인생을 시작했다. 음악적으로도 1801년~1803년 사이엔 하이든과 모차르트의 영향에서 완전히 벗어난 새로운 어법을 창조해내기 시작했다. 그의 특징적 작법은 매우 건축적이며, 장대한 기상과 함께 강렬한 개성을 보여주고 있었다. 베토벤의 가장 유명한 교향곡 중 하나인 ‘영웅 교향곡’ 역시 이러한 배경 아래 탄생하게 되었다. 이 작품으로 인해 베토벤은 그의 창작 시기 중 가장 드라마틱하고 혁신적이라고 불리는 시기로 완전히 들어서게 된다.

물론 참담하고 비장한 분위기로 가득한 ‘하일리겐슈타트 유서’처럼 베토벤이 목숨을 끊지는 않았다. 그러나 이 유서에 담겨 있는 예술가로서의 투쟁과 불굴의 의지는 당시 베토벤의 창작세계를 완전히 지배하고 있다. 이 무렵에 작곡한 작품들에서는 투쟁, 갈등, 대립이 화해되며 종결되는 양식이 드러난다. 특히 ‘영웅 교향곡’에서 나타나는 개별 악장들의 확장된 스케일, 50여 분에 이르는 긴 연주시간, 내용적 심화는 습작적인 면모를 보이던 이전의 작품들과는 달리 큰 변화를 보이고 있는 요소다. ‘하일리겐슈타트 유서’에 나타난 비장한 각오가 ‘영웅 교향곡’ 전 악장의 정신세계를 지배하고 있는 것이다.

이 작품은 1802년에 작곡하기 시작하여 1804년 봄에 완성되었고 1805년 오스트리아의 빈에서 초연되었다. 초연의 결과는 참담했다. 당시 대중들은 이 곡의 거친 형식미, 광폭하고 야수적인 음향, 긴 연주시간에 거부 반응을 보였다. 그러나 베토벤은 이때부터 자신의 내면을 담은 열광적인 작품들을 미친 듯이 쏟아내기 시작했다. 3번 교향곡을 통해 비로소 베토벤만의 세계가 폭발하기 시작했던 것이다.

 Symphony No. 3 is scored for two flutes, two oboes, two clarinets in B-flat, two bassoons, three horns (the 1st in E-flat, C, and F; the 2nd in E-flat and C; and the 3rd in E-flat), two trumpets in E-flat and C, timpani in E-flat and B-flat (in the 1st, 3rd, and 4th movements) and in C and G (in the 2nd movement), and strings.

 

Form

 

The work is in four movements:

  1. Allegro con brio (12 – 18 min.) (E-flat major)
  2. Marcia funebre: Adagio assai (14 – 18 min.) (C minor)
  3. Scherzo: Allegro vivace (5 – 6 min.) (E-flat major)
  4. Finale: Allegro molto (10 – 14 min.) (E-flat major)

Depending upon the conductor's style and observation of the exposition repeat in the first movement, the performance time is between 41 and 56 minutes.

Beethoven circa 1803 when he wrote this music

1.First movement: Allegro con brio

 소나타 형식으로 이루어졌으며 두 개의 주제에 의해 풍부한 악상을 지닌다. 1주제는 저음역의 현악기에 의해, 2주제는 온화한 클라리넷 선율로 시작되어 바이올린으로 이어진다. 마르크스 같은 음악학자는 1주제의 선율을 ‘영웅 주제’로 명명했으며 음악학자 쾨르너는 이 ‘영웅 주제’를 군대적 심상을 지닌 동기로 간주하였다. 또한 1악장에서는 반음계적인 기법이 자주 사용되는데 이것이 전쟁의 긴장감을 드러내는 것처럼 느껴진다.

Main theme of the first movement

The first movement, in 3/4 time, is in sonata form. The movement opens with two large E-flat major chords, played by the whole orchestra, thus firmly establishing the tonality of the movement. The first theme is introduced by the cellos, and, by the fifth bar of the melody, a chromatic note (C) is introduced, thus establishing the harmonic tension of the composition. The melody is finished by the first violins, with a syncopated series of Gs (which forms a tritone with C of the cellos). After the first theme is played, by the various instruments, the movement transits to a calmer, second theme that leads to the development section.

Like the rest of the movement, the development is characterized by remarkable harmonic and rhythmic tension, from dissonant chords and long passages of syncopated rhythm. Most remarkable, Beethoven introduces a new theme in the development section, thus breaking with the tradition of classical composition – that the development section works only with existing material.

Thematically, the development section leads back to the recapitulation; notably, the horns appear to come in early with the tonic melody, while the strings continue playing the dominant chord; and concludes in a long coda that reintroduces the new theme first presented in the development section; the first movement is between 12 and 18 minutes long.

2. Second movement: Marcia Funebre – Adagio assai

 유명한 ‘장송 행진곡’(Marcia funebre) 악장이다. 현악기에 의한 주제는 영웅의 장중한 걸음걸이를 나타내는 것처럼 느껴진다. 중간부에서 나타나는 C장조의 밝은 분위기는 생전의 영웅의 모습을 드러내는 것처럼 느껴지나 다시 어두운 분위기의 ‘장송 행진곡’으로 마무리된다. 곡의 마지막 부분에서 사용된 쉼표는 절뚝거리는 영웅의 걸음걸이를 그려내고 있다.

The second movement is a funeral march in C minor with a trio in C major, and comprises multiple fugatos. Musically, the thematic solemnity of the second movement lends it use as a funeral march proper; the movement is between 14 and 18 minutes long.

3. Third movement: Allegro vivace

 3부 형식으로 이루어져 있으며 빠른 스타카토의 움직임을 보인다. 가벼운 악상은 점차적으로 힘을 키워가며 무거운 움직임을 보인다. 트리오에서 사용되는 코랄 풍의 호른 선율은 위풍당당하며 마치 일사불란한 군대의 행진을 보는 것처럼 느껴진다. 

[The third movement is a lively scherzo in rapid 3/4 time during which various members of the orchestra play the theme, which ranges in dynamic from pianissimo to fortissimo. It contains numerous heavily and unusually syncopated passages. Its trio features hunting calls from the three horns; the entire movement is between 5 and 6 minutes long.]

4. Fourth movement: Allegro molto

 이 악장의 주된 주제는 베토벤의 작품 <영국 풍 시골 무곡> 선율이다. 1주제인 피치카토 주제에 이어 등장하는 2주제는 평온하고 정적인 느낌을 주며 이후 대위법적 기교들이 얽히면서 장대한 정점, 압도적인 스케일을 향해 치닫게 된다. 마지막에는 거대한 코다가 등장하며 작품을 힘차게 마무리한다.

[The fourth movement is a set of variations on a theme, which Beethoven had used in earlier compositions; as the finale of the ballet The Creatures of Prometheus, Op. 43 (1801); then as the theme of the Variations and Fugue for Piano in E major, Op. 35 (1802), also called the Eroica Variations.


\new PianoStaff <<
    \set PianoStaff.instrumentName = #""
    \new Staff = "upper" \relative c'' {
  \clef treble
  \key ees \major
  \time 2/4

  \partial 8 ees8(^\markup {Allegro molto} g4. ees8) d4.( f8) aes4.( f8) ees4.( g8) bes4-.( bes-.) bes4. g8
 bes16( aes) f8 aes16( g) ees8 g4( f8)
}
    \new Staff = "lower" \relative c {
  \clef bass
  \key ees \major
  \time 2/4
r8 ees4 r bes' r bes, r ees r ees d ees r8 e f d ees! a, bes4 r8
}
  >>

The theme of the fourth movement, and its bass line

 

The subtitle Eroica Variations of Opus 35 derives from its thematic overlap with the fourth movement of this symphony. In the symphony proper, the thematic variations are structured like the piano

variations of Opus 35: the bass line of the theme first appears and then is subjected to a series of strophic variations that lead to the full appearance of the theme proper. After a fugal treatment of the main theme the orchestra pauses on the dominant of the home key, and the theme is further developed in a new section marked Poco Andante. The symphony ends with a Presto coda which recalls the opening of the fourth movement and ends in a flurry of sforzandos. The fourth movement is between 10 and 14 minutes long.

 

 

나폴레옹에 대한 존경의 의미를 담아 작곡을 시작한 교향곡

베토벤은 독일과 오스트리아의 전제 군주정치에서 비롯된 폐해를 누구보다도 깊이 실감하고 있었다. 이러한 정치적 상황은 베토벤에게 프랑스 혁명의 혼란으로부터 나라를 일으켜 세운 나폴레옹에게 강하게 이끌리게 만드는 계기를 만들어주었다. 베토벤의 전기를 쓴 안톤 쉰들러(Anton Schindler)에 따르면 당시 빈 주재의 프랑스 공사였던 베르나도트 장군이 이런 의지를 촉발시켰던 것으로 전해진다. 베토벤은 베르나도트 장군에게서 나폴레옹에 대한 이야기를 듣고 이 위대한 교향곡의 첫걸음을 시작하게 되었다. 공화주의의 이상과 새로운 시대의 지도자 나폴레옹에 대한 존경심이 이 교향곡에 대한 최초의 발상을 제공한 셈이다. 자크 루이 다비드의 초대형 걸작품 <나폴레옹의 대관식>(부분). 캔버스에 유화, 610x931cm, 1805~07

하지만 ‘영웅 교향곡’의 음악적 실체는 베토벤이 이 작품의 형태를 구상하기 훨씬 전으로 거슬러 올라간다. 널리 알려진 것처럼 베토벤은 기존에 완성한 자신의 작품인 발레곡 <프로메테우스의 창조물>(Op.43), <시골풍 무곡>(WoO 14-7), <피아노를 위한 주제와 변주>(Op.35)를 교향곡 3번 E플랫장조 ‘영웅’(Op.55)의 피날레 악장에 인용했다. 이 3개의 곡 중에서 ‘영웅 교향곡’ 해석의 가장 중요한 열쇠를 지니고 있는 작품은 1801년에 작곡한 발레곡 <프로메테우스의 창조물>이다.

이에 관해서는 음악학자 콘스탄틴 플로로스의 주장이 다소 설득력이 지니고 있는 것처럼 느껴진다. 플로로스는 발레곡 <프로메테우스의 창조물>에서 베토벤이 나폴레옹에게 보내는 은밀한 찬사가 등장한다고 주장한다. <프로메테우스의 창조물>의 구심점을 이루는 작품은 이탈리아의 시인이자 극작가인 빈첸초 몬티(Vincenzo Monti)의 서사시인 ‘프로메테오’이다. 베토벤은 이 서사시를 통해 인류에게 불을 선물한 프로메테우스를 공화주의자에 비유하면서 나폴레옹의 혁명 정신을 찬양하고 있다는 것이다. 동시에 베토벤 자신의 새로운 예술을 불멸의 프로메테우스에 빗대고 있다.

나폴레옹의 황제 즉위 소식에 불같이 화를 낸 베토벤

나폴레옹에 대한 베토벤의 지대한 관심에도 불구하고 ‘영웅 교향곡’은 나폴레옹이라는 이름을 갖지도 못했고 헌정되지도 않았다. 베토벤은 완성된 악보에 ‘보나파르트 교향곡’이라고 써넣었고, 그를 로마의 위대한 집정관으로 비유하곤 했다. 그러나 결국 나폴레옹이 스스로 황제의 자리에 올라섰다는 소식을 듣자 베토벤은 불같이 화를 내며 이렇게 소리쳤다. “결국 그도 한낱 인간에 불과하군! 그는 인간의 권리를 죄다 짓밟고, 그 야망 때문에 가장 지독한 폭군이 될 거야.” 그리고 악보에서 보나파르트라는 이름을 지워버렸다.

베토벤의 제자이자 전기 작가인 페르디난트 리스에 의해 전해지는 이 유명한 일화는 역사적 사실이지만, 애꿎게도 당시 나폴레옹을 깎아내리고 싶어 했던 영국의 속셈을 드러내는 단편적인 사건으로 이용되기도 했다. 나폴레옹의 황제 즉위에 크게 실망한 베토벤은 작품의 제목이었던 ‘보나파르트 교향곡’을 빼버리고 ‘신포니아 에로이카 – 한 위대한 인물을 추념하기 위해’라고 제목을 수정했다. 이 흔적은 현재 사본 악보와 함께 오스트리아 빈에 보존되어 있다. 한편, 이 혁신적인 교향곡에 대한 인상은 공개 연주회를 본 하이든의 전기 작가인 카를 아우구스트 그리징어가 당시 출판사에 보낸 서신에 잘 드러나 있다. “여기 하이든과 모차르트를 능가하는 무엇이 있다. 여기 한 편의 교향시는 더 높은 대지로 다가왔다!”

[Dedication and premiere performance]

Beethoven originally dedicated the third symphony to Napoleon Bonaparte, whom he believed embodied the democratic and anti-monarchical ideals of the French Revolution. In autumn of 1804, Beethoven withdrew his dedication of the third symphony to Napoleon, lest it cost the composer's fee paid him by a royal patron; so, Beethoven re-dedicated his third symphony to Prince Joseph Franz Maximilian Lobkowitz – nonetheless, despite such a bread-and-butter consideration, the politically idealistic Beethoven titled the work "Buonaparte".[4] Later, about the composer's response to Napoleon having proclaimed himself Emperor of the French (14 May 1804), Beethoven's secretary, Ferdinand Ries said that:

Bonaparte, First Consul, by Jean Auguste Dominique Ingres
The composer Ferdinand Ries (1784–1838) friend, pupil, and secretary to Ludwig van Beethoven

In writing this symphony, Beethoven had been thinking of Buonaparte, but Buonaparte while he was First Consul. At that time Beethoven had the highest esteem for him, and compared him to the greatest consuls of Ancient Rome. Not only I, but many of Beethoven's closer friends, saw this symphony on his table, beautifully copied in manuscript, with the word "Buonaparte" inscribed at the very top of the title-page and "Ludwig van Beethoven" at the very bottom ...

I was the first to tell him the news that Buonaparte had declared himself Emperor, whereupon he broke into a rage and exclaimed, "So he is no more than a common mortal! Now, too, he will tread under foot all the rights of Man, indulge only his ambition; now he will think himself superior to all men, become a tyrant!" Beethoven went to the table, seized the top of the title-page, tore it in half and threw it on the floor. The page had to be recopied, and it was only now that the symphony received the title Sinfonia eroica.[5]

An extant copy of the score bears two scratched-out, hand-written sub-titles; initially, the Italian phrase Intitolata Bonaparte ("Titled Bonaparte"), secondly, the German phrase Geschriben auf Bonaparte ("Written for Bonaparte"), four lines below the Italian sub-title. Three months after retracting his initial Napoleonic dedication of the symphony, Beethoven informed his music publisher that "The title of the symphony is really Bonaparte". In 1806, the score was published under the Italian title Sinfonia Eroica ... composta per festeggiare il sovvenire di un grande Uomo ("Heroic Symphony, Composed to celebrate the memory of a great man").[6]

When informed of the death of Napoleon (5 May 1821), Beethoven said, "I wrote the music for this sad event seventeen years ago"[citation needed], referring to the funereal second movement. Composed from the autumn of 1803 until the spring of 1804, the premiere performance of the third symphony was private – for Beethoven's royal patron, Prince Lobkowitz, at the castle Eisenberg (Jezeří) in Bohemia. The first public performance was on 7 April 1805, at the Theater an der Wien, Vienna; for which concert the announced (theoretical) key for the symphony was Dis (D-sharp major, 9 sharps).[7]

Horn-solo anecdote

During the initial rehearsal, in the first movement the solo horn entered with the main theme four bars before the true recapitulation; about which, Beethoven's secretary, Ferdinand Ries said that:

The first rehearsal of the symphony was terrible, but the hornist did, in fact, come in on cue. I was standing next to Beethoven and, believing that he had made a wrong entrance, I said, "That damned hornist! Can't he count? It sounds frightfully wrong." I believe I was in danger of getting my ears boxed. Beethoven did not forgive me for a long time.[8]

 

[Musical characteristics]

The work is a milestone work of classical-style composition; it is twice as long as the symphonies of Joseph Haydn and Wolfgang Amadeus Mozart – the first movement is almost as long as a typical Classical symphony (with repetition of the exposition). Thematically, it covers more emotional ground than Beethoven's earlier symphonies, and thus marks the beginning of the Romantic period in classical music.[9]

 

The second movement especially displays a great emotional range, from the misery of the funeral march theme, to the relative solace of happier, major-key episodes. The finale displays a similar

emotional range, and is given a thematic importance then unheard of. In earlier symphonies, the finale was a quick and breezy conclusion; here, the finale is a lengthy set of variations and fugue on a theme from Beethoven's music for the ballet The Creatures of Prometheus (1801).

 

Compositionally, the opening theme of Sinfonia Eroica resembles that of the overture to the comic opera Bastien und Bastienne (1768), composed by twelve-year-old W. A. Mozart.[10] It was unlikely that Beethoven knew of that unpublished composition. A possible explanation is that Mozart and Beethoven each coincidentally heard and learned the theme from elsewhere.[11]

[Critical opinion]

  • In the Treatise on Instrumentation and Orchestration (1844, 1855), Hector Berlioz discussed
  • Beethoven's orchestral use and applications of the horn and of the oboe in this symphony.[12]
  • In Metamorphosen, Study for 23 Solo Strings (1945), Richard Strauss presents themes similar
  • to the funeral march of the Sinfonia Eroica; near the conclusion of the Metamorphoses, the bass quotes the funeral march proper from the Sinfonia Eroica. Academics speculate that Strauss's sub-title "In Memoriam" refers to Ludwig van Beethoven.[13]
  • The music critic Harold C. Schonberg said that “Musical Vienna was divided on the merits of the Eroica. Some called it Beethoven's masterpiece. Others said that the work merely illustrated a striving for originality that did not come off.”[14] Moreover, included in the same program of the concert featuring the Sinfonia Eroica was the premiere performance of a Symphony in E-flat major by Anton Eberl (1765–1807), which received better reviews than did Beethoven's symphony.[7]
  • The critic J. W. N. Sullivan said that the first movement expresses Beethoven's courage in confronting deafness; the second movement, slow and dirge-like, communicates his despair; the third movement, the scherzo, is an "indomitable uprising of creative energy"; and the fourth movement is an exuberant outpouring of energy.[this quote needs a citation]
  • In the article, "Beethoven's Cry of Freedom" (2003), the Marxist critic Gareth Jenkins said that in the Sinfonia Eroica "Beethoven was doing for music what Napoleon was doing for society – turning tradition upside down", and so embodied the "sense of human potential and freedom" that first appeared during the French Revolution.[15]
  • In the recording Eroica (1953) and in the book The Infinite Variety of Music (1966), the conductor and composer Leonard Bernstein said that the first and second movements are "perhaps the greatest two movements in all symphonic music".[16][17]

Funeral music-

Since the 19th century, the adagio assai second movement has been a common marcia funebre played at funerals, memorial services, and commemorations.

Cinema

In 2003 a Simon Cellan Jones-directed BBC/Opus Arte made-for-television film, Eroica, was released, with Ian Hart as Beethoven. The Orchestre Révolutionnaire et Romantique, conducted by Sir John Eliot Gardiner, performed the Eroica symphony in its entirety. The subject of the film is the private 1804 premiere of the work at the palace of Prince Lobkowitz (Jack Davenport). The film is based in part on Ferdinand Ries' recollections of the event.[23] In the film Beethoven does not learn that Napoleon has crowned himself Emperor of France until after the performance of the symphony is over – while having dinner with Ferdinand Ries. Rather than tearing up the title page of the symphony, he simply crumples it up.

In 1994, portions of the Eroica were used in the biographical film, Immortal Beloved, starring Gary Oldman as Beethoven. Written and directed by Bernard Rose, the film's score uses various works of Beethoven that were selected by the film's music director, Sir Georg Solti.

In the Alfred Hitchcock film Psycho, Lila Crane finds a phonograph record of the Eroica on the record player in Norman Bates' bedroom.

In the film Ocean's Twelve, the Eroica is played during the attempted Amsterdam robbery.

In the 1983 Walt Disney movie Something Wicked This Way Comes (an adaptation of the Ray Bradbury novel by the same name), the funeral march from Eroica is played during the carnival troupe's search for Will and Jim.

At the end of the 1939 comedy Naughty but Nice, the judge in a plagiarism case proudly hums a tune he wrote at college, which the defendant identifies as from the Eroica.

 

추천음반

1. 명성만큼 뛰어난 연주가 많아 명연이 수두룩하다. 카를 뵘(DG)의 연주 중에는 베를린 필과의 연주가 뛰어나다. 베를린 필의 중후한 음향과 공격적인 진행이 인상적이다.

2. 키를로 마리아 줄리니(DG)의 연주는 유려한 흐름과 서정적인 전개가 돋보인다.

3. 헤르베르트 폰 카라얀(DG)의 80년대 녹음 역시 디테일한 표현력과 특유의 화려한 색채 감각, 박력으로 작품에 생기를 불어넣었다.

4. 베르나르트 하이팅크와 런던 심포니 오케스트라(LSO)의 연주는 명확함이 빛나는 연주로 미세 현미경으로 들여다보듯이 작품을 지휘했다.

5. 이외에도 푸르트벵글러, 토스카니니의 명연도 빼놓을 수 없다.

 

노태헌(음악 칼럼니스트) 클래식 음악 전문지 <라 뮤지카>, <그라모폰 코리아>, <코다>, <스트라드>, <인터내셔널 피아노>, <안단테> 등에 클래식 음반 리뷰와 평론을 쓰고 있다.

우리말 자료 출처 : 네이버캐스트 오늘의 클래식>명곡 명연주 2009.12.09

  http://navercast.naver.com/contents.nhn?rid=66&contents_id=1619