♣ 음악 감상실 ♣/[1820년 ~1839년]

[벨기에]Henri Vieuxtemps

Bawoo 2017. 3. 11. 23:51

 

Henri Vieuxtemps

 

 
Henri Vieuxtemps, Lithograph by Josef Kriehuber, 1842
(French: [ɑ̃ʁi fʁɑ̃swa ʒɔzɛf vjøtɑ̃] 17 February 1820 – 6 June 1881) was a Belgian composer and violinist. He occupies an important place in the history of the violin as a prominent exponent of the Franco-Belgian violin school during the mid-19th century. He is also known for playing upon what is now known as the Vieuxtemps Guarneri del Gesù, a violin of superior workmanship.

 

[작품 모음]

 

 

대가의 눈에 띈 잠재력 넘치는 소년의 연주

비외탕은 1827년 11월 29일에 리에지(Liege)의 Socie、te、 Gretry 연주를 성공적으로 치러내고, 이듬해 초에는 브뤼셀에서 몇 차례 연주를 하였는데 이곳에서 대(大)바이올리니스트인 베리오(Beriot)의 이목을 끌어 그의 제자가 되는 영광을 안기도 하였다. 1829년 5월에 제자를 파리로 데리고 간 스승은 비외탕의 데뷔를 위한 무대를 개최해 주었고, 그는 로드 협주곡 제7번을 연주하여 청중의 큰 호응을 얻게 된다. 본 음악회를 지켜본 페티(Fetis)는 비외탕을 ‘타고난 연주가’라 격찬하기도 하였다. 1831년에 이탈리아로 떠나기 전까지 베리오는 탁월한 기량을 지닌 제자를 열성을 다해 4년 동안 지도하였다.

 

 

 

 

독일 연주여행의 성공과 파가니니와의 만남1833년 비외탕은 늘 엄격한 연습을 고집했던 그의 아버지와 함께 음악적 지평을 넓히기 위해 독일로 연주여행을 떠났다. 거기서 그는 당시에 저명하던 음악가들­슈포어(Louis Spohr), 몰리끄(Wilhelm Bernhard Molique), 마이세더(Joseph Mayseder)­을 만나고 그들의 음악을 접하게 된다. 비외탕은 순회연주 도중 지몬 제흐터(Simon Sechter)에게 대위법을 배우고, 베토벤과 가까이 지내던 음악가들의 사교모임에 합류하게 되면서 1834년 초 비엔나에 정착하였다.이 시기에 그는 당시 실질적으로 거의 잊혀지다시피 한 베토벤의 바이올린 협주곡을 익히는 작업에 착수하였다. 비외탕은 2주간의 연습 끝에 이루어진 1834년 3월 16일의 연주회에서 베토벤 협주곡을 성공적으로 복원시키게 된다. 지휘자이자 비엔나 음악원 학장이었던 란노이(Eduard von Lannoy)는 그의 연주가 ‘독창적이고 참신하면서도 고전적이다’라며 호평을 아끼지 않았다. 또한 라이프치히에서는 작곡가 슈만으로부터 그의 연주가 파가니니에 비견된다는 평을 듣는 등 연주여행을 통해 비외탕의 명성이 독일 전역에 서서히 알려지기 시작하였다.필하모닉 소사이어티(Philharmonic Society)에서 이루어진 그의 런던 데뷔 무대는 독일에 비하면 그리 열광적인 파장을 일으키지는 못하였으나, 그곳에서 자신에게 음악적 영감을 심어주고 당시 런던 전체를 흥분의 도가니에 빠뜨린 바 있는 파가니니를 만나 음악적 조언을 듣게 된다.

 

 

작곡 공부와 러시아 연주여행 재개를 통한 지속적인 발전의 길비외탕은 1836년 초까지 라이하(Antoine Reicha)에게 작곡을 배우며 파리에서 지냈다. 그는 스스로 비오티 협주곡의 웅장하고 장대한 형식에 근대의 테크닉적 진보에 발맞춘 화려한 기술을 결합시킨 곡을 쓰겠다는 목표를 세웠다. 이러한 노력의 결과물이 바로 파가니니로부터의 음악적 영향을 명백히 보여주는 바이올린 협주곡 f#단조(나중에 협주곡 제2번 Op.19로 출판되었다)이다.라이하 밑에서 작곡 수업을 마친 비외탕은 1837년 유럽을 돌며 연주여행을 다시 시작하였다. 특히 러시아에서 공전의 성공을 거두었는데, 1840년 3월 16일 상트페테르부르크에서는 근간에 작곡된 「환상 카프리스(Fantaisiecaprice) Op.11」과 제1번 협주곡이 초연되기도 하였다. 첫번째 협주곡의 성공 여파는 브뤼셀에서도 이어졌으며, 1841년 1월 12일 파리에서 베를리오즈는 “훌륭한 독주자로서의 기량이 넘쳐나는 비외탕은 이제 작곡가로서도 그에 못지 않은 명망을 얻고 있다.”는 말을 남기기도 하였다.1841년 4월 19일에 비외탕은 다시 런던을 찾아 무대에서 열정을 불태웠다. 그때부터 그는 본격적으로 세계적인 인정을 받게 된다. 그는 런던을 자주 방문하였고, 1845년 첫 시즌부터 베토벤 4중주 모임에 합류하게 되었다. 그리고는 1843∼4년, 피아니스트 탈베르크(Talberg)와 함께한 1857∼8년, 그리고 1870∼71년 3회에 걸친 미국 연주여행을 성황리에 끝내었다.

 

 

러시아에서 맞이한 비외탕의 전성기러시아 황제의 전속 궁정음악 연주자로서, 그리고 러시아의 바이올린 연주의 발전에 지대한 공헌을 하는 성 페테르부르크음악원 교수로 지냈던 1846∼52년의 5년 동안 비외탕은 러시아에서 절찬을 받는다. 그곳에서 그의 가장 독창적인 작품으로 불리는 바이올린 협주곡 제4번 d단조를 완성하고, 1851년 12월에 파리에서 연주하였다. 베를리오즈는 제4번 협주곡을 ‘바이올린 솔로와 오케스트라를 위한 장대한 교향곡’이라고 칭하기도 하였다. 한편, 비에니아프스키가 가장 아끼는 곡으로 유명해진 비외탕의 협주곡 제5번 a단조는 1861년에 완성되었다.

 

 

혼신을 다한 후진 양성과 벨기에 악파의 성립1844년에 비엔나 출신 피아니스트인 요제핀 에더(Josephine Eder)와 결혼한 비외탕은 1855년 프랑크푸르트에 보금자리를 마련하였으나, 1866년 정치적 불안으로 인해 파리로 거처를 옮겼다. 2년 후에 예기치 않은 불의의 사고로 아내를 잃게 되자, 그는 해외 연주여행에 몰두하여 그로 인한 성공을 통해 스스로를 위안하였다. 1871년 비외탕이 미국에서 돌아왔을 때, 그는 브뤼셀 음악원으로부터 교수 제의를 받게 된다. 그는 벨기에 바이올린 악파를 혁신적으로 발전시키겠다는 큰 포부를 가지고 전력을 다하여 후진양성에 힘썼다. 유명 바이올리니스트 이자이(Eugene Ysa¨ye)도 이 시기 그의 제자 중 하나였다. 그러나 1873년에 갑자기 찾아온 중풍으로 몸이 마비된 비외탕은 비에니아프스키에게 자신의 교수 자리를 임시로 위임할 수밖에 없는 상황이 벌어지고 말았다. 다행히 1877∼8년부터는 병세가 호전되어 조금씩 레슨을 재개하게 되었지만, 1879년에는 학교측으로부터 결국 사임 당하게 된다. 병마와 싸우던 그는 2년 후 알제리 무스타파의 한 요양소에서 지병으로 숨을 거두었다.

Biography

Vieuxtemps was born in Verviers, Belgium (then part of the Netherlands), son of a weaver and amateur violinist and violin-maker. He received his first violin instruction from his father and a local teacher and gave his first public performance at the age of six, playing a concerto by Pierre Rode. Soon he was giving concerts in various surrounding cities, including Liège and Brussels where he met the violinist Charles Auguste de Bériot, with whom he began studies.

 

In 1829, Bériot took him to Paris where he made a successful concert debut, again with a concerto by Rode, but he had to return the next year because of the July Revolution and Bériot's marriage to his mistress Maria Malibran and departure on concert tour. Back in Brussels, Vieuxtemps continued developing his violin technique on his own, his musicianship deepened by playing with the deeply musical mezzo-soprano Pauline Viardot, Malibran's sister. A tour of Germany in 1833 brought friendship with Louis Spohr and with Robert Schumann, who compared the boy to Niccolò Paganini. During the following decade he visited various European cities, impressing with his virtuosity not only audiences but also famous musicians such as Hector Berlioz and Paganini himself, whom he encountered at his London debut in 1834.

 

But he had aspirations of becoming a composer as well and, having already taken lessons with the respected Simon Sechter in Vienna, spent the winter of 1835–1836 studying composition with Anton Reicha in Paris. His first violin concerto, later published as Concerto No. 2, dates from this time.

Vieuxtemps's Violin Concerto No. 1 was acclaimed when he played it in Saint Petersburg on his second visit in 1840 and in Paris the next year; Berlioz found it "a magnificent symphony for violin and orchestra". Based in Paris, Vieuxtemps continued to compose with great success and perform throughout Europe.

 

With the pianist Sigismond Thalberg, he concertized in the United States. He was particularly admired in Russia where he resided permanently between 1846 and 1851 as a court musician of Tsar Nicholas I and soloist in the Imperial Theatre. He founded the violin school of the Saint Petersburg Conservatory and guided the formation of a "Russian school" of violinists. In 1871, he returned to his native country to accept a professorship at the Brussels Conservatory, where his most illustrious pupil was Eugène Ysaÿe. For other students, See: List of music students by teacher: T to Z#Henri Vieuxtemps.

 

A paralytic stroke disabled his right arm two years later and he moved to Paris again, his violin class being taken over by Henryk Wieniawski. Although he seemed to be gradually recovering from his stroke, another one in 1879 ended his career as a violinist for good. He spent his last years in a sanatorium in Mustapha Supérieur, Algeria, where his daughter and her husband had settled, and continued to compose, though frustrated by his inability to play or, far from the musical centres of Europe, even hear his music played by others.

 

The bulk of Vieuxtemps's compositions were for his own instrument, including seven concertos and a variety of short salon pieces, though towards the end of his life, when he had to give up the violin, he often turned to other instruments, writing two cello concertos, a viola sonata and three string quartets among other things. It is because of his seven violin concertos, however, that Vieuxtemps is generally known to audiences and musicians around the world.

 

Through his own concertos and his advocacy of the concertos of Beethoven (he also played Beethoven's sonatas and string quartets) and Mendelssohn, he added a more classical dimension to the violin repertoire which had tended towards technically brilliant but often shallow variations and fantasies on popular operatic themes. Vieuxtemps never indulged in sheer virtuosity for its own sake, like some of his predecessors. Eugène Ysaÿe quotes him as saying "Not runs for the sake of runs - sing, sing!" [1]

 

Vieuxtemps del Gesù

 

Henri Vieuxtemps is also known for owning and playing what is now referred to as the Vieuxtemps Guarneri del Gesù, a violin, built in 1741, that is considered one of the finest examples of the craftsmanship of Giuseppe Guarneri and which is considered to be without defect despite its continued use over many years. The "del Gesù" (literally "of Jesus") refers to the manufacture by Bartolomeo Giuseppe Guarneri who incorporated the nomina sacra, I.H.S. (iota-eta-sigma) and a Roman Cross in the labels he affixed to his work. At Vieuxtemps' funeral the violin was carried upon a pillow behind the hearse carrying the body.[2] The instrument was later played by noted violin masters like Yehudi Menuhin, Itzhak Perlman and Pinchas Zukerman. In January 2012 the instrument was purchased, by a private collector, for an undisclosed sum and lifetime use of it bequeathed to violinist Anne Akiko Meyers.[3]

Major works

For a complete listing, see List of compositions by Henri Vieuxtemps