Adolphe Adam, Lithograph, 1850
아돌프 샤를 아당(프랑스어: Adolphe Charles Adam, 1803년 7월 24일 ~ 1856년 5월 3일)은 프랑스의 발레 음악 및 오페라 작곡가, 음악 평론가이다. 아당은 오페라와 발레을 다작하던 작곡가로, 오늘날 아당은 그의 발레곡인 《지젤》(1841년)과 그의 마지막 작품인《르 고르사쥬》(1856년), 그리고 오페라《투우사》(프랑스어: Le toréador ou L'accord parfait 1849년)와 크리스마스 캐롤인 《거룩한 밤》(1847년)의 작곡가로 알려진다.[Adolphe Charles Adam (French: [adɔlf adɑ̃]; 24 July 1803 – 3 May 1856)[1] was a French composer and music critic. A prolific composer of operas and ballets, he is best known today for his ballets Giselle (1841) and Le corsaire (1856, his last work), his operas Le postillon de Lonjumeau (1836), Le toréador (1849) and Si j'étais roi (1852) [n 1] and his Christmas carol Minuit, chrétiens! (1844), later set to different English lyrics and widely sung as "O Holy Night" (1847). Adam was a noted teacher, who taught Delibes[n 2] and other influential composers.]
Adolphe Adam, daguerrotype by Pierre Petit, Paris, circa 1855
아당은 알자스 지역의 뛰어난 작곡가이자 파리 음악원의 교수인 Jean-Louis Adam (1758년 - 1848년)을 아버지로 태어났다. 어머니는 의사의 딸이었다. 어린 시절 아당은 음악을 진지하게 공부하는 것보다는, 자신만의 언어로 음악을 즉흥으로 연주하는 것을 선호하였다. 아당은 1821년 파리 음악원에 들어가서, 오르간과 발 풍금을 유명 오페라 작곡가인 프랑수와 아드리앙 브와엘디외에게서 배웠다. 아당은 리듬 감각과 시야를 익히기 위해서, 음악원 교향악단에서 트라이앵글을 연주하였다. (그의 후기 작품에서 트라이앵글의 사용이 두드러진다) 다른 유명세를 떨친 프랑스 작곡가들처럼 아당은 로마대상을 수상하지 못했고, 그의 아버지는 그가 음악가의 길을 걷는 것을 달가워하지 않았다.
20세가 되었을 때, 그는 Paris vaudeville houses을 위해서 노래 몇곡을 작곡하였고, 후에 합창단 마스터로 일하던 Gymnasie Dramatique의 교향약단에서 연주하였다. 다른 프랑스 작곡가들처럼, 아당은 오르간 연주로 대부분의 생계를 꾸렸다. 1825년 아당은 스승인 브와엘디외를 도와 《백색의 숙녀》의 일부를 준비하는 데 도움을 주었고, 악보에서 피아노 부분을 줄였다. 그는 그동안 번 돈으로 유럽을 여행하면서, 스위스의 제네바에서 후에 그와 공동 작업을 하는 외젠 스크리브를 만났다. 1830년에는 아당은 무대를 위한 28개의 작품을 완성하였다.
아당은 발레 《지젤》로 가장 기억되며, 여러개의 다른 발레곡 및 《롱쥐뫼의 우편배달부》(1836년)와 《만약 내가 왕이라면》(1852년)을 포함하여 39개의 오페라를 작곡하였다.
아당은 오페라 지휘자와 심한 언쟁 후, 자신의 돈과 거액의 돈을 빌려서, 파리에 세 번째 오페라 극장인 국립극장(Théâtre National)을 열었다. 이 극장은 1847년에 개관했으나 1848년 혁명때문에 막대한 빚을 지고, 곧 문을 닫게 되었다. 아당은 빚으로부터 벗어나려고, 짧은 기간 동안 신문기자로 일하기도 하였다. 1849년부터 그가 죽는 날까지, 파리 음악원에서 작곡을 가르쳤다.
아당의 크리스마스 캐롤인 《거룩한 밤》(프랑스어: Cantique de Noël)은 세계적인 애호곡이 되어, 라디오 전파를 타는 첫 번째 곡이 되었다.[1]
아돌프 아당이 유태인이라는 실체가 없는 몇가지 주장[1]이 있어 왔다. 아당은 로마 가톨릭교회식 장례를 치러진 것으로 확인되었다. 1856년 5월 4일 "La France Musicale"에서 그의 부고에서 "아돌프 아당의 장레식은 5월 5일 월요일 로레트성모 교회(Notre-Dame-de-Lorette)에서 열릴 예정이다. 이 장례에 대한 보고는 "La France Musicale" 5월 11일 판에서 "이 종교적인 장례식에서...."[2]
아돌프 아당의 유해는 몽마르트 묘지에 묻혀있다.
[위키백과 - 번역에 오류가 보이는데 수정하기에는 눈이 힘들어 그냥 그대로]
[영어위키]
Adolphe Charles Adam was born in Paris, to Jean-Louis Adam (1758–1848), who was a prominent Alsatian composer, as well a professor at the Paris Conservatoire. His mother was the daughter of a physician. As a child, Adolphe Adam preferred to improvise music on his own rather than study music seriously and occasionally truanted with writer Eugène Sue who was also something of a dunce in early years. Jean-Louis Adam was a pianist and teacher but was firmly set against the idea of his son's following in his footsteps. Adam was determined, however and studied and composed secretly under the tutelage of his older friend Ferdinand Hérold, a popular composer of the day. When Adam was 17, his father relented and he was permitted to study at the Paris Conservatoire, but only after he promised that he would learn music only as an amusement, not as a career.[2] He entered the Paris Conservatoire in 1821, where he studied organ and harmonium under the celebrated opera composer François-Adrien Boieldieu. Adam also played the timpani in the orchestra of the Conservatoire; however, he did not win the Prix de Rome and his father did not encourage him to pursue a music career, as he won second prize.[3]
By age 20, he was writing songs for Paris vaudeville houses and playing in the orchestra at the Gymnasie Dramatique, where he later became chorus master. Like many other French composers, he made a living largely by playing the organ. In 1825, he helped Boieldieu prepare parts for his opera La dame blanche and made a piano reduction of the score. Adam was able to travel through Europe with the money he made and he met Eugène Scribe, with whom he later collaborated, in Geneva. By 1830, he had completed twenty-eight works for the theatre.
Adam is probably best remembered for the ballet Giselle (1841). He wrote several other ballets and 39 operas, including Le postillon de Lonjumeau (1836) and Si j'étais roi (1852).
After quarreling with the director of the Opéra, Adam invested his money and borrowed heavily to open a fourth opera house in Paris: the Théâtre National (Opéra-National). It opened in 1847, but closed because of the Revolution of 1848, leaving Adam with massive debts (Théâtre National later was resurrected under the name of Théâtre Lyrique at the Boulevard du Temple). His efforts to extricate himself from these debts include a brief turn to journalism.[1] From 1849 to his death in Paris, he taught composition at the Paris Conservatoire.
His Christmas carol "Cantique de Noël", translated to English as "O Holy Night", is an international favorite, and has been widely recorded. "Cantique de Noël" is based on a poem written by Placide Cappeau de Roquemaure. Adam subsequently crafted a melody for the poem that was translated into English by John Sullivan Dwight (1813 - 1893), a Boston music teacher and music journalist, as well as co-founder of The Harvard Music Society.
Adam is buried in division 5 of Montmartre Cemetery in Paris.[4]
'♣ 음악 감상실 ♣ > [1800년 ~1819년]' 카테고리의 다른 글
[프랑스]Napoléon Henri Reber (나폴레옹 앙리 르베르) (0) | 2021.01.29 |
---|---|
[스페인]Juan Crisóstomo Arriaga (0) | 2020.11.01 |
[프랑스 여성 음악가]Louise Farrenc (0) | 2020.10.15 |
[러시아]미하일 글린카[Mikhail Ivanovich Glinka] (0) | 2019.12.01 |
[폴란드]Józef Władysław Krogulski (0) | 2019.08.07 |