♣ 음악 감상실 ♣/- 클래식(전곡)

Johannes Brahms - Piano Trio No.1 in B major op.8

Bawoo 2023. 5. 1. 07:57

 

Piano Trio No.1 in B major op.8

Performed by: Alessandro Taverna, piano Clara-Jumi Kang, violin Jian Wang, cello

Movement One: Allegro con brio - 0:00 Movement Two: Scherzo. Allegro molto - 15:50 Movement Three: Adagio - 22:37 Movement Four: Finale. Allegro - 30:56

 

=[우리말 해설:Kim's Sound]

브람스의 피아노 3중주곡 제1번은 2곡이 있다. 청년시절의 작품과 만년에 이것을 개정한 것이 그것이다. 브람스는 1853년 여름 슈만을 방문하기 전에 이 곡의 스케치에 착수했다. 그리고 이 스케치는 메렘과 뒤셀도르프에서 4가지 악장에 대해서 상당한 정도까지 진행했다. 그 후 작품이 언제 완성되었는지는 명백하게 알려져 있지 않지만 1854년 경 아주 단기간에 완성된 것 같다. 브람스의 피아노 3중주곡 1번의 초기작은 당시의 브람스로서는 역작이었지만, 구성외에 여러가지 약점이 있었다. 그래서 1889년 여름에 짐로크에게 보낸 편지에서 보면, 이 무렵부터 개정을 시작하여 1890년이 되고 나서 본격적으로 개작을 한것으로 보여진다. 그는 개작에 대해 "그것에 장식을 한 것이 아니고, 약간 빗을 대어 머리를 조금 정돈했을 뿐입니다." 라고 했지만, 이것은 브람스 특유의 전형적인 소극적인 말로 생각할 수 있고, 객관적으론 큰 수정이 가해진 것으로 여겨진다. 초기작 속에 보여지는 본능과 의식, 감성과 이성, 몽상의 비현실성과 의식의 논리성 사이의 갈등들이 청년의 작품답게 여실히 드러나고 있다고 한다면, 개작에서는 이러한 대립이 놀랄만큼 확실함을 갖고 통합정리되어 있다는 점이다. 오늘날 연주는 거의 모두 개작을 연주하고 있다. 모두 4개의 악장으로 구성되어 있고, 1악장과 3악장은 B장조, 2악장과 4악장은 B단조로 조성되었다. 1악장: Allegro con brio 소나타 형식. 장대하고 서정적이며 광활한 피아노와 첼로의 1주제로 곡은 시작된다. 칼베크는 이 주제에 대해 '파도 위에 무지개가 걸리고 해안에는 나비가 춤추며 나이팅게일 소리를 반주로 하는'이라고 했는데, 이 주제는 단순히 1악장 뿐만 아니라 각 악장의 주요 선율과도 관계하며 전 곡에 통일성을 부여한다. 2악장: Scherzo. Allegro molto 스케르초. 코다를 제외하곤 개작에서도 본질적으로 수정되지 않았으며, 곡은 브람스 특유의 유머가 넘치며 슈만풍의 낭만적인 정취가 있는 첼로가 연주하는 주제로 시작한다. 3악장: Adagio 3부형식. 곡은 종교적인 코랄 느낌이 있는 엄숙한 오르간 풍의 피아노 주제로 시작한다. 피아노와 현의 주고 받음은 마치 베토벤의 피아노 협주곡 4번을 상기시키듯하고 중간부에서는 첼로가 슬라브 풍의 정취를 풍기는 곡이다. 4악장: Allegro 론도형식, 곡은 피아노 반주를 갖고, 앞 악장의 중간 주제와 비슷한 첼로의 1주제로 시작한다. 이후 엄숙한 2주제를 연주하고 1주제와 2주제가 번갈아 재현되고 마지막에 이 주제의 동기를 효과적으로 여러번 연주하면서 곡은 마무리 된다.

 

The Piano Trio No. 1 in B majorOp. 8, by Johannes Brahms was completed in January 1854, when the composer was only twenty years old, published in November 1854 and premiered on 13 October 1855 in Danzig.[1] It has often been mistakenly claimed that the first performance had taken place in the United States.[2] Brahms produced a revised version of the work in summer 1889 that shows significant alterations so that it may even be regarded as a distinct (fourth) piano trio.[3][4] This "New Edition" (Neue Ausgabe), as he called it, was premiered on 10 January 1890 in Budapest and published in February 1891.

The trio is scored for pianoviolin and cello, and it is the only work of Brahms to exist today in two published versions, although it is almost always the revised version that is performed today. The work is homotonal, with two movements in the key of B major and two in B minor.[5] It is also among the few multimovement works to begin in a major key and end in the tonic minor (another example being Felix Mendelssohn's "Italian" Symphony).

Structure

The trio is in four movements:

Original version (1854): (a performance typically takes around 42 minutes)

  1. Allegro con moto — Tempo un poco più Moderato — Schnell (494 bars)
  2. Scherzo: Allegro molto — Trio: Più lento — Tempo primo (459 bars)
  3. Adagio non troppo — Allegro — Tempo primo (157 bars)
  4. Finale: Allegro molto agitato — Un poco più lento — Tempo primo (518 bars)

Revised version (Neue Ausgabe) (1889): (a performance typically takes around 33 minutes)

  1. Allegro con brio — Tranquillo — In tempo ma sempre sostenuto (289 bars)
  2. Scherzo: Allegro molto — Meno allegro — Tempo primo (460 bars)
  3. Adagio (99 bars)
  4. Finale: Allegro (322 bars)

Analysis[edit source]

First movement[edit source]

B major, 4
4
alla breve in revised version

This movement is a sonata form movement in B major. It begins with a broad theme in the cello and piano and builds in intensity. Between the two versions of the trio, Brahms made hardly any changes to the first 80 bars or so, except for omitting little interjections by the violin that he supposedly only included in the first version to meet a desire of Joseph Joachim.[6] In the first version, the second subject group in G♯ minor (bar 84) includes various thematic elements, only one of which is taken up in the recapitulation as the basis for a fugue in stile antico (bar 354). In the coda of the original version, the main subject is finally brought to a climactic, fortissimo conclusion on the tonic (bar 473).

Second movement[edit source]

B minor, trio section and ending in B major, 3
4

The B minor scherzo combines delicate filigree passages with fortissimo outbursts. The exuberant mood of the first movement returns in the trio section in B major. A Picardy third, which ends the movement in B major, sets the scene for the third movement, also in B major. The only alterations Brahms applied to this movement in his revision of the work were a doubling of the climactic trio melody in the cello, and a reworking of the coda.

Third movement[edit source]

B major, 4
4

This movement, returning to B major and following a simple ternary form, opens with a spacious chordal theme in the piano, counterpoised by a middle section in which the cello plays a poignant G♯ minor melody making use of chromaticism (bar 33). In the first version, a different second theme was used – a quotation from Franz Schubert's "Am Meer" from Schwanengesang[7] (bar 33) – and an Allegro section was included near the end of the movement (bar 82).

Fourth movement[edit source]

B minor, 3
4

Back in B minor, the first theme of this movement is highly chromatic and slightly ambiguous tonally, with a very agitated dotted rhythm. This is perhaps the movement Brahms altered the most between the two versions, with the cello's original smooth second theme in F♯ major (bar 105)—an apparent allusion to Beethoven's "Nimm sie hin denn, diese Lieder" from An die ferne Geliebte, which is also quoted in Schumann's Fantasie Op. 17—being replaced by a more vigorous arpeggiated piano theme in D major (bar 64). The combined contour and rhythm of this new theme in its first four bars bear a striking resemblance to "The Star-Spangled Banner".[8] After a B major episode recalling the mood of the first movement, the music returns to B minor and ends very turbulently.