♣ 음악 감상실 ♣/- 4중주(QUARET)

Brahms : Piano Quartet No. 1 in G minor, op. 25

Bawoo 2015. 4. 18. 12:58

 

 

Johannes Brahms

(1833 - 1897)

 

Piano Quartet No. 1 in G minor, op. 25

 

The 9th Great Mountains International Music Festival

Jul.29. 2012
Alpensia Concert Hall, Pyeongchang

Kyung-Wha Chung, violin
Maxim Rysanov, viola
Myung-Wha Chung, cello
Peter Frankl, piano

                           

 

The Piano Quartet in G minor, Op. 25, was composed by Johannes Brahms between 1856(23세) and 1861(28세). It was premiered in 1861 in Hamburg, with Clara Schumann playing the piano. It was also played in Vienna on November 16, 1862, with Brahms himself at the piano supported by members of the Hellmesberger Quartet.[1] Like most piano quartets, it is scored for piano, violin, viola and cello.

 

 

John Dalley, Michael Tree, and David Soyer, joining pianist Mikhail Rudy

 

The quartet is in four movements

  1. Allegro

    g단조 4/4박자, 소나타 형식. 제1주제 제1악구가 피아노로 쓸쓸하게 제시되면서 이 악장을 특징짓는 불안한 느낌을 불러일으킨다. 이어서 첼로, 비올라, 바이올린이 차례로 가담한다. 싱커페이션을 가진 경쾌한 제2악구는 첼로로 제시되며 B플랫장조, E플랫장조, F장조 순으로 변화되어 간다. 제2주제는 d단조의 첼로로 제시된다. 발전부는 제1주제 제1악구를 재현한다. 클라이맥스에 이른 다음 카논 풍의 악구를 거쳐 첼로와 피아노의 저음이 집요하게 버티는 가운데 곡은 조용해지면서 현의 피치카토가 두 번 암시적으로 들어간다. 재현부는 발전부에서 제1주제의 제1악구가 많이 쓰였기 때문에 제1주제 제2악구를 중심으로 전개된다. 꺼지듯이 곡이 종결된다.

  2. This first movement, a sonata form movement in G minor and common time, begins immediately with the first theme, a declamatory statement in straight quarter-notes, stated in octaves for the piano alone. This theme is the opening cell that governs the content of the rest of the musical material in the movement. The other instruments soon join in to develop this initial theme and cadence in G minor. There are five other themes in the exposition. The second is in B-flat major (for all instruments), the third is in D minor (beginning with violoncello solo), and the fourth and fifth are in D major (the fourth being the D minor theme in the major mode and developed differently as well, and the fifth being a more exuberant idea for all instruments, marked 'animato'). The exposition ends with a closing section that develops only the opening theme and oscillates between D major and D minor, and eventually ends, almost reluctantly, in D major. Although the exposition is not repeated, Brahms creates the illusion of its repetition by starting the development section with the identical ten measures that begins the exposition, up to and including the strong G minor cadence. The development section then goes through many of the themes previously heard and extends them in new ways, and moves from A minor to E minor and eventually to D major. Very atypically, the recapitulation begins not with the first theme, but with the second theme in G major. The resolution is short-lived, as it moves back to the minor mode, where it cadences after an imitative development of the first theme in G minor. The recapitulation ends with a coda that is relatively brief but intense, concluding with an ascending passage built through imitation of the opening cell, whose buildup comes suddenly crashing down in a descending 'fortissimo' phrase. The piece ends on a desolate and incomplete-sounding G minor chord, the highest notes being the third and fifth scale degrees of the tonic triad rather than the tonic.
  3. Intermezzo: Allegro

    c단조 9/8박자, 3부 형식. ‘간주곡’(Intermezzo)이라는 제목이 있으나 원래 ‘스케르초’라고 이름 붙여졌었다. 제1부 제1주제는 약음기를 낀 현만으로 온화하게 시작한다. 첼로 리듬을 새기는 오르겔풍크트(지속저음) 위에서 다른 두 악기가 우수를 곁들여 주제를 연주한다. 이윽고 밝은 C장조로 풍부한 화음의 악구를 내놓다가 곧 다시 c단조가 되어 피아노가 약음 페달을 사용하면서 주제를 내놓고 바이올린과 첼로는 거기에 대위법을 준다.

    비올라의 오르겔풍크트가 사라지면 바이올린이 가벼운 f단조로 제2주제를 연주한다. 피아노로 반복된 다음 바이올린과 비올라가 C음을 길게 연주하는 가운데 제1부가 끝난다. 아니마토(생기 있게)의 지정이 있는 제2부 트리오는 A플랫장조로 밝다. 피아노의 재빠른 음표를 타고 바이올린이 연주하는 경쾌한 선율로 시작된다. 이것은 얼마 후에 피아노로 반복된다. 제3부는 구성적으로 제1부와 거의 같게 작곡되어 있다. 코다는 다시 아니마토가 되는데, 밝은 C장조로 조용히 곡을 맺는다.

  4. The second movement, marked Intermezzo and Trio, is in C minor and compound triple meter. It is in ternary form and functions like a scherzo, the more traditional second or third movement of a piano quartet. The consistently repeated eighth notes creates an effect of perpetual motion, even agitation, although the melodic themes are quite lyrical. The intermezzo flirts between major and minor and ends in C major. The trio, in A-flat major, is quicker and less agitated than the intermezzo; the trio has two primary themes, the first being in A-flat and the second beginning in E major. The intermezzo is repeated, followed by a brief coda in C major that restates the theme of the trio.
  5. Andante con moto

    E플랫장조 3/4박자, 3부 형식. 지금까지의 어두운 기분에서 해방되고 앞 악장 코다의 밝음을 받아 눈부시다. 바이올린과 비올라로 감사의 찬가처럼 즐거운 선율을 연주한다. 제1부 주제는 1악장 제1주제 제1악구와 관계되어 있다. 피아노가 하프처럼 빠른 음표를 연주하고 바이올린과 비올라가 반음계법 선율로 가세하면 행진곡 풍 기분이 두드러진다. 이 악장의 클라이맥스를 이루는 제2부에서는 현과 피아노의 대비적 용법이 일품이다. 주제는 E플랫장조로 반복된 후에 발전적으로 이루어져 간다. 제3부는 드물게 E플랫장조가 아니고 C장조로 시작한다.

  6. The Andante slow movement, is a ternary form movement in E-flat major in triple time. The first subject is very lyrical. A second idea, which brings back the repeated eighth notes from the intermezzo, begins the transition to the second main section. The second section is in C major and starts with fortissimo chords in dotted rhythm for the piano solo. The second theme itself is rhythmically energetic and exuberant in character. It is initially stated by the piano and accompanied by light sixteenth note gestures by the strings, although this is later reversed. After a surprising twist, in which the instruments land on a diminished-seventh chord, the first theme returns, first in C minor and then in the home key of E-flat major. A long coda helps to stabilize the often dissonant and unstable harmonies of the movement. Like the previous movements, this movement develops a plethora of themes. The final cadence of this movement, from the minor subdominant to the tonic, is used to conclude many of Brahms's slow movements, such as that from the Piano Quintet. The voicing of the last chord is ominous: the highest note of the strings is the violin's open G string, while the piano plays a tonic chord (again with the third on top) two octaves higher.
  7. Rondo alla Zingarese: Presto

    g단조 2/4박자. 이 악장에는 ‘집시 풍의 론도(Rondo alla zingarese)'라고 작곡자의 메모가 적혀 있다. 요제프 요아힘이 절찬한 악장으로 초연 때에는 청중으로부터 가장 많이 박수를 받은 악장이다. 제1주제는 심벌즈의 울림을 흉내 낸 듯한 효과를 내면서 바이올린의 포르테로 시작한다. 1마디의 휴지가 있은 후 제1부주제에서는 B플랫장조로 현의 피치카토를 수반하면서 피아노가 흐르는 듯한 경쾌한 선율을 내놓는다.

    제2부주제는 G장조로 밝고 힘차며 정열적인데 집시의 춤을 연상케 한다. 피아노의 무너지는 듯한 카덴차를 거쳐 지금까지의 재료를 써서 이 악장의 클라이맥스가 구축된다. 음계풍의 격렬한 하행 후에 다시 현만으로 제2부주제를 연주하고 다시 피아노가 제1부주제를 연주하면 곡은 더욱 템포를 높여 열광한다. 마지막으로 완전종지를 세 번 되풀이하여 곡의 끝을 암시하는데, 네 번째의 종지화음을 길게 끌다 갑자기 15도 낮은 음으로 늦추어져 뜻밖이라는 듯 곡이 끝난다.

  8. This fast rondo (marked 'presto') is in G minor in duple time. The subtitle "Rondo alla zingarese" has given it the nickname "Gypsy Rondo." Like many of Brahms's finales, this uses as its principle theme a very fast, rhythmic, tonal, simple idea (see the finales to his Piano Quintet and Double Concerto), this one covering an irregular number of measures. The formal design resembles: ABACDBCADCBA, although the movement is more nuanced than this because each section is in ABA form and cadenzas occasionally interject between sections. This movement is notable for its difficulty, rhythmic and metrical complexity, and harmonic exploration (for instance, after the final D section, the piano plays a cadenza based on the B section that modulates from G minor to F-sharp minor), and has remained one of the most difficult movements to perform in all of Brahms's chamber music.

Johannes Brahms Piano Quartet No 1 in G minor, Op 25 (arranged by Arnold Schoenberg)

BBC Scottish Symphony Orchestra Andrew anze London, Proms 2011

 

The quartet was orchestrated by Arnold Schoenberg in 1937, at the instigation of conductor Otto Klemperer and premiered by the Los Angeles Philharmonic Orchestra conducted by Klemperer; this orchestrated version was made into the ballet Brahms–Schoenberg Quartet by George Balanchine.

 

2차 세계대전의 전화를 피해 오토 클렘페러의 초청으로 미국으로 간 무조음악의 쇤베르크는 1937년 5월부터 9월 사이 넉 달 동안 브람스의 피아노 4중주 1번을 관현악으로 편곡했다. 쇤베르크의 오케스트레이션은 원곡의 장대한 규모를 한층 정교하게 가공했으며, 대위 선율 하나하나가 여러 악기를 통해 뚜렷이 제시되고 있다. 쇤베르크는 당시 샌프란시스코 교향악단을 이끌고 있던 피에르 몽퇴에게 자신의 이 편곡을 가리켜 ‘브람스의 교향곡 5번’이라고 말했다고 한다.(브람스는 4개의 교향곡을 남겼다).

 

The Hungarian-born composer Ernő Dohnányi transcribed the fourth movement as a bravura showpiece for solo piano.(기 실패- 4중주로 대체)

There is a recording of Dohnányi playing the transcription on the Ampico B recording piano.

This recording was released on a Newport Classic CD called "The Performing Piano II" (NC 60030) however, the piece is incorrectly attributed as being one of the Hungarian Dances.