♣ 음악 감상실 ♣/- 4중주(QUARET)

Mozart: Piano Quartet No.1 in G Minor, K478

Bawoo 2015. 4. 20. 12:31

 

Mozart

( 1756~ 1791)

 

 

 

 

Piano Quartet No.1 in G Minor, K478

 

Nimrod David Pfeffer, piano
Alexi Kenney, violin
Matthew Lipman, viola
Sujin Lee,cello

Recorded live at Bennett Gordon Hall, Ravinia Festival, July 8, 2012

 

Wolfgang Amadeus Mozart's Piano Quartet No. 1 in G minor, K. 478, is considered the first major piece composed for piano quartet in the chamber music repertoire. The piece is scored for violin,

viola, cello, and piano.

 

The work is in three movements:

  • I. Allegro, in G minor
  • 이 4중주곡은 모차르트가 [프리메이슨 장송음악(K.477)]을 완성한 직후에 쓴 것으로 알려져 있는데, 그 여파가 첫 악장에 미쳤던 것으로 보인다. 소나타 형식에 의한 이 악장은 시작과 함께 제시되는 G단조 주제의 중력권 안에 놓여 있는데, 알프레트 아인슈타인은 그 첫머리에서 유니즌으로 강렬하게 등장하는 동기를 가리켜 ‘운명의 동기’라고 부르기도 했다. 주지하다시피 G단조는 [교향곡 제25번]과 [교향곡 제40번], 그리고 역시 걸작인 [현악 5중주곡 제3번(K.516)]의 주조성이기도 하다. 이른바 ‘모차르트의 G단조’로서 모종의 긴장감 또는 비장미를 자아내는 조성인데, 그런 분위기가 이 악장에서도 어김없이 감지된다. 하지만 이 악장이 그런 분위기로만 일관하는 것은 아닌데, B♭장조의 부주제 및 주제에서 파생된 보다 경쾌한 선율 등이 빚어내는 밝은 악상도 어우러져 마치 만화경과도 같은 다채롭고 흥미진진한 흐름을 펼쳐 보인다.
  • II. Andante, in B-flat major
  • 이 B♭장조의 안단테 악장은 앞선 악장과 ‘시적인 대비’를 이룬다. 차분하고 온화한 흐름 위에서 우아한 칸타빌레(cantabile) 선율이 면면히 흘러가는데, 그 노래는 마치 상처 입은 자식을 보듬는 어미의 손길처럼 다사로운 위로와 치유를 가져다 준다. 특히 두 번째 선율은 같은 해 6월에 작곡된 괴테의 시에 의한 가곡 [제비꽃]을 연상시킨다.

     

  • III. Rondo (Allegro), in G major
  • G단조가 아니라 G장조로 쓰인 론도 악장이다. 당김음을 포함한 론도 주제는 상쾌하기 이를 데 없으며, 이어서 등장하는 부주제는 [피가로의 결혼]에 나오는 선율과 관련이 있다. 이후 몇 개의 에피소드를 거치는 동안 E 단조의 열정적인 발전부도 삽입되어 제 1악장의 분위기를 상기시키기도 하며, 듣는 이의 의표를 찌르는 절묘한 전개가 이어지다가 마지막에는 밝고 힘차게 마무리된다

Yang Zhang, violin
Yucheng Shi, viola
Menglu Li, cello
Jeffrey LaDeur, piano 

 

Mozart received a commission for three quartets in 1785 from the publisher Franz Anton Hoffmeister. Hoffmeister thought this quartet was too difficult and that the public would not buy it, so he released Mozart from the obligation of completing the set. (Nine months later, Mozart composed a second quartet anyway, in E-flat major, K. 493).[1]

 

Hofmeister's fear that the work was too difficult for amateurs was borne out by an article in the Journal des Luxus und der Moden published in Weimar in June 1788. The article highly praised Mozart and his work, but expressed dismay over attempts by amateurs to perform it:

"[as performed by amateurs] it could not please: everybody yawned with boredom over the incomprehensible tintamarre of 4 instruments which did not keep together for four bars on end, and whose senseless concentus never allowed any unity of feeling; but it had to please, it had to be praised! ... what a difference when this much-advertised work of art is performed with the highest degree of accuracy by four skilled musicians who have studied it carefully."[2]

The assessment accords with a view widely held of Mozart in his own lifetime, that of a greatly talented composer who wrote very difficult music.[3]

At the time the piece was written, the harpsichord was still widely used. Although the piece was originally published with the title "Quatuor pour le Clavecin ou Forte Piano, Violon, Tallie [sic] et Basse," stylistic evidence suggests Mozart intended the piano part for "the 'Viennese' fortepiano of the period" and that our modern piano is "a perfectly acceptable alternative."[4]

 

Vn:Frank Peter Zimmermann
Va:Tabea Zimmermann
Vc:Tilmann Wick
Pf:Christian Zacharias