♣ 음악 감상실 ♣/(피아노 3중주)

Schumann - Piano Trio No. 3 in G minor, Op. 110

Bawoo 2015. 5. 2. 12:08


Schumann

(1810~1856)

 

슈만 / 교향곡 4번

 

 

Piano Trio No. 3 in G minor, Op.110

 

Inon Barnatan, piano
Julian Rachlin, viool
Torleif Thedéen, cello

27 december 2010, Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht, Vredenburg

The Piano Trio No. 3 in G minor by Robert Schumann was written in 1851(41세),and is his opus 110.

 

It has four movements:

1.Bewegt, doch nicht zu rasch in G minor, in 6/8 time (with tempo dotted quarter notes 63 to the minute). In sonata form.

2.Ziemlich langsam in E-flat major, in 12/8 time and tempo 116 eighth notes to the minute.

3.Rasch in C minor, in 2/4 time and 138 quarter notes to the minute. A scherzo with two trios, with a tempo marking of Etwas zurückhaltend bis zm langsameren Tempo leading into the first trio, in C major with an upward chromatic theme, and a second trio in A-flat major which is more markedly

rhythmic and diatonic in character.

4.Kräftig, mit Humor in G major, in common (4/4) time and 104 quarter notes to the minute. There

is a prominent episode in this rondo which quotes the C major trio from the scherzo (now in D major).

 

The work was written in Düsseldorf, and first rehearsed there in mid-November 1851. It was first performed publicly in Leipzig in 1852 and dedicated to Niels Gade. It was not given its first Carnegie Hall performance in New York City until 1958, by the Trio di Bolzano.

This year was a busy one for Schumann, in which he also revised his 1841 symphony in D minor, and wrote his first two violin sonatas, a number of songs and choral works including Der Rose Pilgerfahrt, and also composed his overtures Julius Caesar and Hermann und Dorothea.

 

 

The Estivo Trio

Fox Chan (vln.), Jonathan Békés (cel.), & Ying Ho (pno.)
4 March, 2015
Verbrugghen Hall

 

 

만은 피아노 3중주 세곡과 피아노 3중주 편성의 환상 소곡집을 작곡했다. 환상 소곡집이 1842년 , 피아노 3중주 1번과 2번을 1847년에, 피아노 3중주 3번은 1851년 가을 에 작곡했다. 즉 작품번호 110은 후기 실내악곡에 해당하는 50년대에 씌여진 작품이다.

 슈만의 후기작품들은  늘 그의 정신 병과 연관지어 이야기되곤 한다. 하지만, 그런 상황속에서 나온 후기 작품들은 더욱 깊어진 내면 세계를 보여주고 있다. 이 시기 뒤셀도르프에서 지휘자로 활동하면서 조금은 의기소침해저있었다. 지휘자로서의 역량을 제대로 발휘 하지 못한 슈만은 교향악단과의 불화를 겪으면서 이 자리를 불편하게 느끼게 되고, 경제적인 어려움까지 겹쳐서 그를 더욱 울적하게 만든다.

슈만은 그가 존경했던 멘델스죤이 작곡과 지휘 양쪽에서 모두 뛰어났던 것과는 다르게, 본인 성격 상 지휘자로는 어울리지 않았던 것이다 . 이런 상황 속에서  피아노 3중주 3번을 썼던 것으로 이 작품의 시연을 듣고, 아내 클라라는 자신의 일기장에 다음 과 같은 글을 남긴다.

"완전히 독창적이고 철두철미한 정열에 가득 차 있다. 특히 스케르쪼는 깊은 맛이 있다. 날이 갈수록 끊임없이 움직이는 창조적 정신은 얼마나 멋진 것인가. 하늘이 이런 정신, 이런 심경을 이해하는 이성과 감성을 내게 내려 준 것에 나는 무한히 감사한다."

 

 슈만은 이 작품에서  뛰어난 대위법 기법을 구사하면서 각 악기간의 긴밀한 대화를 이끌어 내고 있다.

                                                                                                                 <검색자료 발췌>

 

The Munich Dvorak Trio

Gitti Pirner: Piano
Janos Maté: Violin
Franz Amann: Cello