Jan Ladislav Dussek
요약 테이블
출생
1760. 2. 12, 보헤미아 차슬라프
사망
1812. 3. 20, 프랑스 제르맹앙레
국적
보헤미아
[요약 ]
보헤미아의 피아니스트·작곡가.
Dušek, Dusik라고도 씀.
==========[작품 모음]=============
피아노와 실내악 작품으로 유명하다.
성당 오르간 연주자의 아들로 태어나 아버지로부터 음악을 배웠고 이흘라바 성가대에서 노래를 불렀으며 프라하에서 신학을 공부했다. 후원자인 메너 백작을 따라 네덜란드로 가서 피아니스트로 대단한 명성을 얻었고 피아노와 현악을 위한 '반주 소나타'(독주악기 이외에 다른 악기가 반주악기로 사용된 소나타로, 대개는 피아노와 현을 위한 '피아노 10중주'라고 부름)를 많이 작곡했다.
이어 1782년 함부르크로 가서 C. P. E. 바흐에게 배웠으며, 그후 베를린과 상트페테르부르크로 가서 폴란드의 카를 라지비우 공의 후원을 받게 되었다. 1786년 파리에서 마리 앙투아네트 왕비의 환영을 받았다.
이탈리아에 잠시 머문 후 1788년 파리로 돌아오지만 불안한 정치적 상황 때문에 런던으로 가서 1790년 성공적으로 데뷔했다. 1792년 성악가이며 피아니스트인 소피아 코리와 결혼하면서 음악출판을 하던 장인 도메니코 코리와 동업하게 되었다. 그러나 사업이 실패하여 1799년 빚쟁이들을 피해 달아나 다시는 아내와 딸을 만나지 못했다.
함부르크와 베를린으로 가서 프로이센의 루이스 페르디난트 공의 후원을 받는 행운을 잡게 되었다. 프랑스로 돌아와 1807년부터 탈레랑의 저택에서 살다가 죽었다. 피아노 소나타, 협주곡, 피아노와 현악기를 위한 실내악 등의 작품을 많이 남겼으며 피아노 소나타로 가장 큰 명성을 얻었다. 하프 소나타를 비롯한 소나타들과 몇몇 협주곡을 제외하면 많은 작품들이 소실되어버렸지만 두세크는 피아니스트와 작곡가로서 피아노 기교를 발전시키는 데 큰 영향을 끼쳤다.[다음백과]
[영어위키]Jan Ladislav Dussek
; 12 February 1760 – 20 March 1812) was a Czech composer and pianist. He was an important representative of Czech music abroad in the second half of the 18th century and the beginning of the 19th century. Some of his more forward-looking piano works have traits often associated with Romanticism.[2]
Dussek was one of the first piano virtuosos to travel widely throughout Europe. He performed at courts and concert venues from London to Saint Petersburg to Milan, and was celebrated for his technical prowess. During a nearly ten-year stay in London, he was instrumental in extending the size of the pianoforte, and was the recipient of one of John Broadwood's first 6-octave pianos, CC-c4. Harold Schonberg wrote that he was the first pianist to sit at the piano with his profile to the audience, earning him the appellation "le beau visage." All subsequent pianists have sat on stage in this manner. He was one of the best-regarded pianists in Europe before Beethoven's rise to prominence.
His music is marked by lyricism interrupted by sudden dynamic contrasts. Not only did he write prolifically for the piano, he was an important composer for the harp. His music for that instrument contains a great variety of figuration within a largely diatonic harmony, avoids dangerous chromatic passages and is eminently playable. His concerto writing is exciting. His music is considered standard repertoire for all harpists, particularly his Six Sonatas/Sonatinas and especially the Sonata in C minor. Less well known to the general public than that of his more renowned Classical period contemporaries, his piano music is highly valued by many teachers and not infrequently programmed.
Franz Liszt has been called an indirect successor of Dussek in the composition and performance of virtuoso piano music.[
His music remained popular to some degree in 19th-century Great Britain and the USA, and some of it is still in print, with much more becoming available in period editions found online.
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Dušek, Dusik라고도 씀.
피아노와 실내악 작품으로 유명하다.
성당 오르간 연주자의 아들로 태어나 아버지로부터 음악을 배웠고 이흘라바 성가대에서 노래를 불렀으며 프라하에서 신학을 공부했다. 후원자인 메너 백작을 따라 네덜란드로 가서 피아니스트로 대단한 명성을 얻었고 피아노와 현악을 위한 '반주 소나타'(독주악기 이외에 다른 악기가 반주악기로 사용된 소나타로, 대개는 피아노와 현을 위한 '피아노 10중주'라고 부름)를 많이 작곡했다.
이어 1782년 함부르크로 가서 C. P. E. 바흐에게 배웠으며, 그후 베를린과 상트페테르부르크로 가서 폴란드의 카를 라지비우 공의 후원을 받게 되었다. 1786년 파리에서 마리 앙투아네트 왕비의 환영을 받았다.
이탈리아에 잠시 머문 후 1788년 파리로 돌아오지만 불안한 정치적 상황 때문에 런던으로 가서 1790년 성공적으로 데뷔했다. 1792년 성악가이며 피아니스트인 소피아 코리와 결혼하면서 음악출판을 하던 장인 도메니코 코리와 동업하게 되었다. 그러나 사업이 실패하여 1799년 빚쟁이들을 피해 달아나 다시는 아내와 딸을 만나지 못했다.
함부르크와 베를린으로 가서 프로이센의 루이스 페르디난트 공의 후원을 받는 행운을 잡게 되었다. 프랑스로 돌아와 1807년부터 탈레랑의 저택에서 살다가 죽었다. 피아노 소나타, 협주곡, 피아노와 현악기를 위한 실내악 등의 작품을 많이 남겼으며 피아노 소나타로 가장 큰 명성을 얻었다. 하프 소나타를 비롯한 소나타들과 몇몇 협주곡을 제외하면 많은 작품들이 소실되어버렸지만 두세크는 피아니스트와 작곡가로서 피아노 기교를 발전시키는 데 큰 영향을 끼쳤다.[다음백과]
[영어위키]Jan Ladislav Dussek
; 12 February 1760 – 20 March 1812) was a Czech composer and pianist. He was an important representative of Czech music abroad in the second half of the 18th century and the beginning of the 19th century. Some of his more forward-looking piano works have traits often associated with Romanticism.[2]
Dussek was one of the first piano virtuosos to travel widely throughout Europe. He performed at courts and concert venues from London to Saint Petersburg to Milan, and was celebrated for his technical prowess. During a nearly ten-year stay in London, he was instrumental in extending the size of the pianoforte, and was the recipient of one of John Broadwood's first 6-octave pianos, CC-c4. Harold Schonberg wrote that he was the first pianist to sit at the piano with his profile to the audience, earning him the appellation "le beau visage." All subsequent pianists have sat on stage in this manner. He was one of the best-regarded pianists in Europe before Beethoven's rise to prominence.
His music is marked by lyricism interrupted by sudden dynamic contrasts. Not only did he write prolifically for the piano, he was an important composer for the harp. His music for that instrument contains a great variety of figuration within a largely diatonic harmony, avoids dangerous chromatic passages and is eminently playable. His concerto writing is exciting. His music is considered standard repertoire for all harpists, particularly his Six Sonatas/Sonatinas and especially the Sonata in C minor. Less well known to the general public than that of his more renowned Classical period contemporaries, his piano music is highly valued by many teachers and not infrequently programmed.
Franz Liszt has been called an indirect successor of Dussek in the composition and performance of virtuoso piano music.[
His music remained popular to some degree in 19th-century Great Britain and the USA, and some of it is still in print, with much more becoming available in period editions found online.
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