Joseph Joachim Raff
( May 27, 1822 – June 24 or June 25, 1882)
German-Swiss composer, teacher and pianist.
Piano Concerto In C Minor Opus 185
I. Allegro II. Andante, quasi Larghetto (A♭ major) III. Allegro
Michael Ponti, piano and the Hamburg SO conducted by Richard Kapp.
Raff's only Piano Concerto (in C minor op.185) was numbered amongst his most popular compositions during his heyday and was a favourite of both soloists and audiences everywhere. Dedicated in "friendly admiration" to his lifelong friend the pianist and conductor Hans von Bülow, it was written in Spring 1873 when Raff was at the high point of his creative life. The premiere took place on Wednesday 30 July 1873 in the Kurhaus of Raff's home town of Wiesbaden under the composer's baton with von Bülow as soloist. It was taken up straight away by virtuosos everywhere and had its London premiere with Alfred Jaëll only two years later. The work was published in February 1874 by Siegel of Leipzig, Raff making his own arrangement for piano 4 hands, as was his usual practice for major works. Though by no means an adventurous work even for its own time, it is a piece of consummate craftsmanship, wearing the expertise of Raff's writing lightly to produce as delightful and stirring a piano concerto as the literature can offer. Raff's skill as a contrapuntalist was second to none and yet, despite every subject in every movement being treated in double counterpoint, the work is suffused with bravura and lyricism, rather than dry academic endeavour. The American virtuoso William Sherwood wrote "the joyousness and heroic beauty of expression in the finale, no less than the martial themes and popular catchy rhythms are but a fitting climax to a work which is developed so seriously and grandly in the first movement, and with such delicacy and dreamlike ideality in the second".
Frank Cooper, piano Nuremberg Symphony Orchestra Zsolt Deáky, conductor
00:00 I Allegro 12:45 II Andante, quasi larghetto 22:39 III Finale: Allegro
1843년 작품을 J.L.F. 멘델스존에게 보내 그 추천으로 브라이트코프츨판사에서 op.2∼14가 출판되었다. 여기에 용기를 얻어 작곡에 전념, 리스트의 초대로 그의 순회연주에 동행했고, 46년에는 쾰른에서 음악 잡지 《세실리아(Cäcilia)》에 그의 평론이 실리기도 했다.
1847년에는 멘델스죤을 공부하기 위한 라이프치히의 여행이 그가 근무하는 피아노 상회의 주인의 사망으로 실패하고 슈트트가르트로 가게된다. 그곳에서 영언한 우정을 갖게되는 폰 뷜로와 만나기는 하나 1848년의 혹한기에 슈트트가르트를 떠나야만 했다. 리스트의 도움으로 함부르크에 일자리를 얻게되고, 51년 바이마르에서 손으로 리스트의 도움으로 오페라 《알프레드왕》이 공연되었다. 1853년 그의 부인이 될 바이마르궁정 극장 감독이며 배우의 딸인 도리스를 만나게 된다. 리스트와의 교류는 죽을 때까지 계속되었으며, 리스트의 교향시 몇 개는 라프가 오케스트레이션을 도왔다. 56년 비스바덴으로 옮겨와 피아노 교사로 활동, 63년에는 최초의 교향곡 《조국에》로 빈의 악우(樂友)협회상을 받았고, 77년 프랑크푸르트의 호흐음악원 원장이 되었다. 그는 나이 60세에 과로에 의한 심장마비로 눈을 감는다. 그의 방대한 작품 중 가장 대중적인, 피아노와 바이올린을 위한 《카바티나(cavatina)》 외에는 그리 연주되지 않지만, 교사로서 많은 후진을 육성한 공적이 크다.(출처: 카페'새벽출판사)
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생전에는 매우 유명했으나 20세기 후반에는 거의 잊혀졌다. 초기에는 멘델스존과 슈만의 영향을 받아 작곡했으며, 리스트와 바그너의 신독일 악파 대열에 들어가게 되었고, 1850~56년 바이마르에서 리스트의 조수로 일했다. 폭넓은 장르에 걸쳐 많은 곡을 남긴 라프는 생전에는 브람스와 바그너에 견줄 만한 인물로 평가받았다. 1877년부터 죽을 때까지 프랑크푸르트에 있는 호흐 음악원 원장으로 재임하면서 높이 칭송받았다. 11개의 교향곡, 다양한 기악 협주곡, 오페라, 합창곡, 실내악곡, 피아노곡 등을 남겼다.
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