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Zoltán Kodály: Dances of Galánta

Bawoo 2017. 1. 29. 22:32

Zoltán Kodály


"Zoltán Kodály born 125 years ago". Stamp of Hungary, 2007.

(16 December 1882 – 6 March 1967)
Hungarian composer, ethnomusicologist, pedagogue, linguist, and philosopher.
 He is well known internationally as the creator of the Kodály Method.
*[ethnomusicologist① 민족 음악학자  ② 음악 인류학자]


 Dances of Galánta


그의 관현악곡 중 가장 유명한 것은 1933년에 작곡한 〈갈란타 무곡〉이다. 갈란타는 코다이가 행복한 어린 시절을 보냈던 마을의 이름이다. 이곳에 살면서 그는 화려한 음색을 자랑하는 집시 악단의 연주를 처음 들었는데, 〈갈란타 무곡〉은 이 집시들의 선율을 바탕으로 작곡한 것이다. 이 곡에는 분위기와 리듬이 서로 대조적인 일곱 개의 춤곡이 나온다. 편성은 현악기와 목관악기, 네 개의 혼과 두 대의 트럼펫, 팀파니, 스네어 드럼, 트라이앵글, 종과 같은 타악기로 이루어져 있다. 전반부에서는 클라리넷이 주도적인 역할을 한다. 클라리넷이 애수 어린 집시 선율을 먼저 연주하면 오케스트라가 이를 받는다. 그다음 곡들도 처음에는 목관악기 앙상블이 나오고, 이어서 오케스트라 전체가 이어받는 식으로 전개된다. 애수에 찬 전반부와는 달리 중간부는 리듬이나 선율, 음색이 밝고 경쾌하다. 후반부에는 템포가 아주 빠른 열정적인 집시 춤이 등장한다.


The piece was composed on commission for the 80th anniversary of the Budapest Philharmonic Society. It is based on folk music of Galanta (now part of Slovakia, where Kodály lived for several years.)[1] The composer remarked: "At that time there existed a famous gypsy band...This was the first 'orchestral' sonority that came to the ears of the child...About 1800 some books of Hungarian dances were published in Vienna, one of which contained music 'after several Gypsies from Galánta'...the composer has taken his principal themes from these old publications".[2] Most of the pieces used were of the verbunkos style – originally developed as military recruiting music, but generalizing to a Hungarian folk tradition in the early 1800s.[1] Kodály saw the piece as a "sequel" to his 1927 piano suite Dances of Marosszék.


Dances of Galánta is in five sections, lasting a total of about 16 minutes. It is scored for two flutes, piccolo, two oboes, two clarinets in A, two bassoons, four horns, two trumpets, timpani, snare drum, glockenspiel, triangle, and string orchestra.[1] The clarinet is particularly prominent, representing the traditional tárogató (a type of single-reed instrument).[2]

The piece recalls the two-part slow-fast structure of the traditional verbunkos music: it opens with a slow introduction moving to a clarinet cadenza and andante maestoso section, followed by four fast dance sections.[3] The faster sections adopt a characteristic syncopated rhythm.[4] Dances of Galanta is now often used by schools for study purposes.