벤자민 브리튼
프랑크 브리지 주제에 의한 변주곡
[Variations on a Theme of Frank Bridge Op.10 ]
이 곡은 1937년 지휘자 보이드 닐(Boyd Neel, 1905~1981)의 요청으로 만들어져서 같은 해에
잘츠부르크에서 초연되었다.
젊은 브리튼에게 돌아온 황금 같은 찬스
1937년 영국의 가장 뛰어난 현악 오케스트라였던 보이드 닐 오케스트라는 잘츠부르크 페스티벌에 초대받는다. 닐은 이 기회를 활용하여 영국 작곡가의 작품을 페스티벌에 소개하고 싶어 했고, 시간이 촉박했던 관계로 이 기회는 23살의 신참 작곡가 브리튼에게 돌아갔다. 브리튼은 이 곡을 단 열흘 만에 스케치했고, 1937년 7월에 완성시켰다. 6주 후 이 곡은 잘츠부르크 페스티벌에서 초연되었고, 그 즉시 이 곡은 현악 오케스트라를 위한 중요한 레퍼토리가 될 만큼 큰 성공을 거두었다. 동시에 온 유럽은 영국에서 건너온 이 신예 작곡가에 주목하기 시작했다.
스승의 주제를 변주곡으로
닐을 위해서 브리튼은 주제와 변주를 작곡하기로 했다. 그가 선택했던 주제는 자신의 작곡 스승이었던 영국 작곡가 프랑크 브리지(Frank Bridge, 1879~1941)였다. 이 주제는 브리지가 현악 4중주를 위해 작곡한 〈목가 제2번〉(Idyll, 1911)에서 가져온 것이다. 브리튼은 스승이 작곡한 온화하지만 매력적이지 못했던
주제를 놀랍게 변형시켰다. 그 결과 음악은 재기 넘치는 흥미진진한 작품이 되었고, 이것은 어린 브리튼이 이룬 성취였다. 하지만 사실 브리튼이 브리지의 주제를 사용한 것은 이것이 처음이 아니었다. 그는 1932년에 이미 이 주제를 사용하여 피아노 변주곡을 시도했지만, 그 곡은 완성되지 못했다.
음악으로 그리는 스승의 초상화
날카로운 피치카토의 화음이 곡을 시작하면 곧 브리지의 주제가 4중주의 솔리스트들에 의해 제시된다. 브리지의 주제를 여는 하행 5도와 4도의 음정은 이어지는 변주들에서도 계속 등장하면서 중요한 요소로 활용된다. 이 두 음정 요소를 활용한 이어지는 주제는 분위기 면에서 매우 다양하게 변주된다. 가령 ‘이탈리아풍의 아리아’에서의 들뜬 기분의 패러디나, ‘장송행진곡’에서의 말러풍의 비극 등 10개의 변주곡들은 각기 자신의 성격을 드러내는 제목을 달고 있고, 이를 통해서 브리튼은 자신의 스승의 여러 가지 모습을 음악의 초상화로 만들어냈다. 원래 브리튼은 각 변주곡들에 브리지의 개인적인 특징을 나타내는 별도의 제목을 붙이려 했었다. 가령 ‘행진곡’의 부제로 ‘그의 에너지’, ‘로만차’의 부제로는 ‘그의 매력’, ‘이탈리아풍의 아리아’는 ‘그의 유머’처럼 말이다. 이 곡을 헌정 받은 브리지는 스승을 향한 제자의 마음에 감동을 받아, 이렇게 감사의 편지를 썼다고 전해진다. “이것은 지금껏 나에게 일어난 일 중 몇 안 되는 멋진 일이네.” 푸가로 이루어진 피날레 악장은 원래 ‘그의 기술’이라고 부제를 붙였지만, 사실상 이 기술은 스승의 것이 아니라 브리튼의 것이다.
이 악장은 브리튼의 가장 멋진 대위법 기교를 보여주고 있다.
Variations on a Theme of Frank Bridge, Op. 10, is a work for string orchestra by Benjamin Britten. It was written in 1937 at the request of Boyd Neel, who conducted his orchestra at the premiere of the work at that year's Salzburg Festival. It was the work that brought Britten to international attention.[1]
Background
Benjamin Britten studied with Frank Bridge from 1927. In 1932 he began writing a set of variations on a theme from one of Bridge's works, as a tribute to his teacher, but he was distracted by other matters and the work went nowhere.
In May 1937,[3] the organisers of the Salzburg Festival invited Boyd Neel and his orchestra to perform three works at that year's Festival, in August, only three months away. one of those works had to be a previously unperformed work by a British composer. Neel knew Britten from having conducted his film score for Love From a Stranger in 1936,[3] so he asked him to write a new work for a string orchestra. Britten accepted the commission and immediately started work on a new set of variations on a theme by Bridge.[2] Britten took as his theme the second of Bridge's Three Idylls for string quartet, Op. 6, No. 2.[4] The first sketch was completed in 10 days,[3] and the work was fully scored by 12 July.[2]
He dedicated the work "to F.B. A tribute with affection and admiration".[3] Both Bridge and Britten attended rehearsals of the work.[1]
The work was given its concert premiere, as planned, on 27 August 1937 in Salzburg. However, its broadcast premiere occurred two days earlier; it was played live on Radio Hilversum on 25 August.[5] Its British premiere took place on 5 October of the same year.[2]
Structure
The work is structured as follows:
- Introduction and Theme
- Variation 1: Adagio
- Variation 2: March
- Variation 3: Romance
- Variation 4: Aria Italiana
- Variation 5: Bourrée classique
- Variation 6: Wiener Waltzer
- Variation 7: Moto perpetuo
- Variation 8: Funeral March
- Variation 9: Chant
- Variation 10: Fugue and Finale
Each variation is a nod to a specific quality in Bridge's personality, but reflected through the prism of Britten's own personality.[6] The Adagio represented Bridge's integrity; the March was his energy; the Romance his charm; the Aria Italiana his humour; the Bourrée his tradition; the Wiener Walzer his enthusiasm; the Moto perpetuo his vitality; the Funeral March his sympathy; the Chant was his reverence; the Fugue was his skill (it contains a number of references to other works by Bridge;[7] and their mutual affection appears in the Finale.[1][3] These connections were made explicit on the score Britten presented to Bridge, but they do not appear in the printed score.[3]
Britten also imitated the styles of a number of composers such as Gioachino Rossini, Maurice Ravel and Igor Stravinsky.[1]
Paul Kildea writes of the piece:
Though the theme is played in the opening section, it is done so rather whimsically, and it is only at the end of the piece that it is spelled out with weight and clarity. When it arrives it makes sense of everything that has gone before it, demanding that we start again from the beginning, hearing the work once more, this time with our ears alert.[8]
Ballet arrangements
In 1942 Colin McPhee, a close friend of Britten's, arranged the Variations for two pianos, to be used for Lew Christensen's ballet Jinx.[5][9]
In 1949, Arthur Oldham, the only private pupil Britten ever had, arranged the work for full symphony orchestra, for Frederick Ashton's ballet Le Rêve de Léonor. This had its first performance on 26 April 1949 at the Prince's Theatre, London, by the Ballet de Paris de Roland Petit.[10]
Twyla Tharp has also used the music for a ballet.[9]
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