♣ 음악 감상실 ♣/ *작 품

W. A. Mozart - KV 464 - String Quartet No. 18 in A major

Bawoo 2023. 8. 29. 13:06

 

W. A. Mozart

 

 KV 464 - String Quartet No. 18 in A major

 

Wolfgang Amadeus Mozart's String Quartet No. 18 in A major, K. 464, the fifth of the Quartets dedicated to Haydn, was completed in 1785.[1] Mozart's autograph catalogue states as the date of composition "1785. / the 10th January".[2] It is in four movements:

  1. Allegro
  2. Menuetto and Trio (the latter in E major)
  3. Andante (theme with variations), D major
  4. Allegro non troppo

The whole piece is characterized by the use of several different contrapuntal devices.[3] In England "this quartet is known as the Drum because the cello part in variation six [of the Andante] maintains a staccato drum-like motion."[4]

 

This quartet was the model for Beethoven's String Quartet in A major, Opus 18 No. 5.[5]

In his biography of Mozart entitled Mozart: A Life, musicologist Maynard Solomon quotes Beethoven as telling his pupil Carl Czerny that this work with its complex contrapuntal techniques, was Mozart's way of saying to the world, "Look what I could produce, if only you were ready for it."

 

Even though it is one of Mozart's longest quartets, there is a great economy to the writing. The finale is as monothematic as anything Haydn ever wrote, with all the development deriving from the opening two phrases, and the other movements use of a very small amount of melodic material for their development sections as well. The minuet for example, builds primarily on just two small motifs.

 

모차르트는 1782년 말에서 1785년 초 사이에 현악 4중주 여섯 곡을 작곡했으며, 그리고 1785년 가을, 그는 그 여섯 곡의 악보를 함께 묶어 출판하면서 표지에 존경하는 선배이자 절친한 친구인 요제프 하이든에게 바치는 헌사를 실었다. 이들 4중주곡은 다름 아닌 하이든의 ‘러시아 4중주’에서 영향을 받아 탄생한 것이었기 때문이라고 한다. 이런 연유로 일련의 작품들은 일명 ‘하이든 4중주’(The Haydn Quartets)로 불리고 있다. 이 여섯 편의 4중주곡에 얽힌 일화는 음악사상 가장 아름다운 우정의 한 페이지를 장식하고 있으며, 동시에 모차르트의 생애에서 가장 찬란했던 한순간을 조명하고 있다. 여기에 소개하는 ‘불협화음 4중주곡’은 그중 마지막 곡이자 여섯 곡 가운데 유일하게 서주를 가졌기에 가장 돋보이는 곡이라고 할 수 있다. ‘하이든 4중주’가 모차르트에게 참으로 영향이 컸던 곡이었던 것은 하이든의 ‘러시아 4중주’(The Russian Quartets, Op.33)는 현악 4중주 장르의 역사에서 하나의 이정표로 여겨지는 작품이기도 하다는 생각이다. 하이든은 러시아의 파벨 페트로비치 대공을 위해서 작곡한 이들 여섯 곡에서 장차 ‘빈 고전파 양식의 정립’으로 평가받게 될 업적을 이룬 것이다. 즉 명료한 형식과 유기적인 구조, ‘테마-모티브 작업’을 통한 논리적 전개, 미뉴에트를 대신하는 스케르초 악장의 도입 등 기존의 현악 4중주에서는 찾아볼 수 없었던 ‘전혀 새롭고 특별한 방법’을 선보였던 것이다. 이 4중주곡집의 악보는 1782년 4월에 출판되어 당대의 작곡가들에게 중요한 영향을 미쳤다고 한다. [Kim's Sound 해설]