♣ 음악 감상실 ♣/- 드보르작

Dvorak - Symphony No. 7 in D minor

Bawoo 2020. 6. 22. 23:09

Dvorak - Symphony No. 7 in D minor

 

[Title page of the score of Dvořák's Symphony No. 7, with portrait of Hans von Bülow ]

 

Hans von Bülow - Wikipedia

Hans Guido Freiherr[1] von Bülow (January 8, 1830 – February 12, 1894) was a German conductor, virtuoso pianist, and composer of the Romantic era. As one of the most distinguished conductors of the 19th century, his activity was critical for establishi

en.wikipedia.org

Antonín Dvořák's Symphony No. 7 in D minor, Op. 70, B. 141, was completed on 17 March 1885 and first performed on 22 April 1885 at St James's Hall in London. It was originally published as Symphony No. 2.

 

Antonín Dvořák - Wikipedia

Czech composer Antonín Dvořák in 1882 Antonín Leopold Dvořák ( d(ə-)VOR-zha(h)k, Czech: [ˈantoɲiːn ˈlɛopold ˈdvor̝aːk] (listen); 8 September 1841 – 1 May 1904) was a Czech composer, one of the first to achieve worldwide recognition. Follow

en.wikipedia.org

 

Compositional structure

  1. Allegro maestoso in D minor
  2. Poco adagio in F major
  3. Scherzo: Vivace — Poco meno mosso in D minor with Trio in G major
  4. Finale: Allegro in D minor, ending on a Picardy third in D major

1악장 알레그로 마에스토소(Allegro maestoso)에서는 무겁고 비장한 주제를 비올라와 첼로, 호른, 드럼, 베이스와 같은 저역 악기들을 통해 집중적으로 강조하는 동시에 혼과 오보에의 전원적인 분위기와 대비시키며 집중력이 높으면서도 완벽한 구조를 갖는 형식을 만들어낸다. 특히 1주제와 2주제가 날카롭게 대조를 이루며 그 구성 방식에 있어서 브람스적인 뉘앙스를 언뜻언뜻 비추기도 한다.

2악장 포코 아다지오(Poco adagio)는 느린 악장으로 전원적이면서도 풍부한 감수성이 낭랑하게 흘러나오고, 3악장 스케르초: 비바체(Scherzo: Vivace)는 현악군의 역동적인 리듬이 민속적인 느낌을 강조하며 교향곡 전체에 탄력을 불어넣는다. 마지막 4악장 알레그로(Allegro)는 풍부한 주제가 제시된 뒤 투쟁적이고 드라마틱하며 파워풀한 전개를 거치며 경건하면서도 영웅적인 코다로 마무리된다.

The work, approximately 40 minutes in length, is scored for an orchestra of 2 flutes (2nd doubling piccolo in the 3rd movement), 2 oboes, 2 clarinets (in A and B), 2 bassoons, 4 horns (in D and F), 2 trumpets (in C, D, and F), 3 trombones, timpani and strings.

Composition history

이미 영국에서 교향곡 6번과 <스타바트 마테르>로 높은 인기를 얻고 있던 드보르자크는 마침 60여 년 전 베토벤에게 '합창 교향곡'을 의뢰한 런던의 필하모닉 소사이어티로부터 명예회원으로 선출되었다는 소식과 함께 새로운 교향곡을 위촉받은 것이다.

1880년대 초반은 그로서 성공가도를 달리기 시작한 시기인 동시에 개인적으로는 대단히 힘든 시기였다. 1882년에 어머니가 세상을 뜨고 존경하던 체코 음악의 아버지인 스메타나가 1884년에 서거하며 드보르자크는 마음속에 무거운 짐을 얹고 있었다. 더군다나 보다 독일적인 작품을 써야 할지, 스메타나처럼 보다 체코의 민속적인 요소를 강조해야 할지에 대한 확신이 서지 않아 자신의 음악적 행보에 대한 고민도 깊게 하고 있었다. 이렇듯 복잡한 심정 가운데 빈에서 브람스와 평론가 에두아르트 한슬리크가 드보르자크에게 호의와 조언을 아끼지 않은 것에 힘을 얻어 그는 보헤미안의 정서를 독일 음악의 형식에 실어 내는 것에 강한 자신감을 갖게 되었고, 그 결과 탄생한 걸작이 바로 피아노 트리오 F단조 Op.65와 교향곡 7번 D단조다.

1884년 12월 22일, 드보르자크는 친구에게 편지를 보냈다. “지금 이 순간, 새로운 교향곡이 나를 지배하고 있어. 어디를 가나 온통 작품에 대한 생각뿐이야. 새 교향곡은 세상을 흔들어 놓을 작품이어야 해.” 작곡가는 자신이 그토록 사랑했던 프라하의 기차역을 걸으며 “새로운 교향곡의 첫 주제는 페스트에서 시골 사람들을 태운 열차가 도착하는 모습을 담을 것이다”라는 말을 하며 자신의 새로운 교향곡에 체코의 풍경과 분위기를 담을 것임을 예고했다. 그리고 프라하의 국립극장에서는 체코 정국의 어지러움으로 인해 정치적인 시위와 행사가 자주 열렸는데, 그는 당시의 정치적인 혼란을 극복하려는 국민의 염원과 자신의 애국심을 이 교향곡을 통해 표출하고자 했다.

그리하여 그는 작곡을 시작한 지 5일 만에 첫 악장의 스케치를 마쳤고 한 달 뒤에는 3악장과 4악장의 스케치까지 마무리했다. 특히 2악장에서는 체코의 아름다운 자연과 서정성을, 3악장에서는 체코의 토속적인 역동성을, 4악장에서는 국민을 압제하는 정치인들에게 저항하고자 하는 국민의 완강한 저항과 대화합을 담아냈다. 그런 까닭에 작품 전체는 이전 작품에서는 경험하기 힘들었던 비극적인 분위기와 민족적인 자존감, 영웅적인 고양감이 충만해 있다. 그의 교향곡들 가운데 가장 체코적인 요소가 강조된 교향곡 7번은 이렇게 빠른 속도로 작곡되어 1885년 3월 17일 완성, 다음 달인 4월 22일 런던의 성 제임스 홀에서 작곡가 자신의 지휘로 초연이 이루어져 커다란 성공을 거두었다.

[우리말 해설은 http://navercast.naver.com/contents.nhn?rid=66&contents_id=76967&leafId=66 에서 발췌했습니다.]

 

Dvořák's work on the symphony began on 13 December 1884. Dvořák had heard and admired Johannes Brahms' new Symphony No. 3, and this prompted him to think of writing of a new symphony himself. So it was fortuitous that in that same year the London Philharmonic Society invited him to write a new symphony and elected him as an honorary member. A month later, after his daily walk to Prague railway station, he said "the first subject of my new symphony flashed in to my mind on the arrival of the festive train bringing our countrymen from Pest". The Czechs were in fact coming to the National Theatre in Prague, where there was to be a musical evening to support the political struggles of the Czech nation. He resolved that his new symphony would reflect this struggle. In doing so the symphony would also reveal something of his personal struggle in reconciling his simple and peaceful countryman's feelings with his intense patriotism and his wish to see the Czech nation flourish.

He completed a sketch of the first movement in five days, and he wrote to one of his friends: "I am now busy with this symphony for London, and wherever I go I can think of nothing else. God grant that this Czech music will move the world!!"

He finished his sketch of the slow movement ten days later. He added a footnote "From the sad years". This refers to the recent death of his mother, and probably also to the previous death of his eldest child, and these events were in his mind especially in this movement. However, there is also a broader horizon—he wrote to a friend "What is in my mind is Love, God, and my Fatherland." The movement starts with intense calm and peace, but also includes turmoil and unsettled weather. He told his publisher that "there is not one superfluous note".[citation needed] Donald Tovey and Robert Layton have both observed that the second movement, like the furiant of Symphony No. 6, shows contact with Czech sources, but Michael Beckerman suggests that the relationship "seems overpowered by the formal mastery of Dvořák's development of the ideas."[1]

In the next month or so Dvořák completed the sketches of the third and fourth movements. He later said that the 4th movement includes a suggestion of the capacity of the Czech people to display stubborn resistance to political oppressors. In 1885 it received its brilliantly successful first performance at St James's Hall in London, with Dvořák himself conducting.

Despite the success of the symphony, the publication of the work was a nightmare. Dvořák's contracted German publisher, Fritz Simrock, seemed to go out of his way to make difficulties and to irritate him. First, he said he could not consider publishing it until a piano duet arrangement was available. Simrock then flatly refused to print his Czech name, Antonín, on the cover—the publisher insisted that it be Anton, and that the title page be in German only. Finally, he was told that the dedication to the London Philharmonic Society would have to be omitted. During all of these prolonged arguments, Dvořák asked Simrock for an advance: "I have a lot of expense with my garden, and my potato crop isn't very good". Eventually, Simrock offered only 3,000 marks for the symphony, which was a low value for such a major work. Dvořák replied that other publishers would readily pay twice as much. After further argument, Simrock grudgingly paid the 6,000 marks.

Evaluation

Symphony No. 7, together with No. 8 in G major and No. 9 in E minor, represent Dvořák at his best, and they each reveal a somewhat different aspect of his personality. No. 7 is the most ambitious in structure, and the most consciously international in its message. The Dvořák specialist John Clapham writes that "without doubt" the No. 7 "must surely be Dvořák's greatest symphony,"[2] although elsewhere he writes that the No. 9 is the most popular worldwide.[3] As Symphony No. 9 is so often played, Clapham in effect recommends that conductors perform, and listeners hear, No. 7 as well.