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Pyotr Tchaikovsky - Capriccio Italien Op 45[이탈리아 기상곡]

Bawoo 2020. 11. 15. 19:13

Pyotr Tchaikovsky

- Capriccio Italien Op 45

The Capriccio Italien, Op. 45, is a fantasy for orchestra composed between January and May 1880 by Pyotr Ilyich Tchaikovsky. A typical performance of the piece lasts about 15 minutes.

Background

The Capriccio was inspired by a trip Tchaikovsky took to Rome with his brother Modest as respite from the composer's disastrous marriage with Antonina Miliukova. It was in Rome, however, that the observant Tchaikovsky called Raphael a "Mozart of painting."[1]

While in Rome, he wrote to his friend Nadezhda von Meck:

I have already completed the sketches for an Italian fantasia on folk tunes for which I believe a good fortune may be predicted. It will be effective, thanks to the delightful tunes which I have succeeded in assembling partly from anthologies, partly from my own ears in the streets.[2]

Conductor JoAnn Falletta says:

We are hearing foreigners' views of Italy. . . . [however,] Capriccio Italien has great power, even though it's practically a pops piece, Tchaikovsky knows what the instruments can do in a virtuoso way. He brings them to their limit in the most thrilling fashion. He has a gift for mixing families of instruments just right – like cantabile strings along with mighty brass. I hear the ballet element in everything Tchaikovsky writes, in his sense of rhythm. You can practically dance to both these scores![3]

The piece, initially called Italian Fantasia after Mikhail Glinka's Spanish pieces,[4] was originally dedicated to the virtuosic cellist Karl Davydov and premiered in Moscow on 18 December 1880, with Nikolai Rubinstein conducting the Imperial Russian Musical Society.

 

루빈슈타인의 지휘로 열린 모스크바 초연부터 호평을 받은 작품으로 타국을 주제로 한 러시아 관현악곡의 대표작으로 꼽힌다. 단악장 5부 구성으로 동생 모데스트와 함께 이탈리아를 여행하며 느낀 경치, 풍경 등을 기상곡(奇想曲)으로 표현하였다. 차이콥스키의 레퍼토리 가운데에서도 대중의 사랑을 받고 있다. 

 

표트르 일리치 차이콥스키(1840~1893)

ⓒ Wikimedia Commons | Public Domain

 

이탈리아를 담아낸 차이콥스키의 재치

폰 메크 부인의 경제적 원조 이후, 자유롭게 국내외를 돌아다니며 창작 활동에 전념할 수 있었던 차이콥스키는 이탈리아 체류 중에 느꼈던 이탈리아의 민요와 문화에 대한 매력을 작품에 담아내고자 했다. 이러한 작품에 대한 구상을 차이콥스키는 폰 메크 부인에게 보내는 서신에서 밝힌 적이 있다. 그에 따르면, “민요의 소재를 살린 〈이탈리아 카프리치오각주1) 〉의 스케치가 완성되었습니다.”라고 하며 작품에 이탈리아 민요를 소재에 사용하였음을 밝힌다. 작곡가는 민요집 이외에도 주위에서 들려오는 선율을 작품에 담아내기도 하였다. 대표적인 부분이 트럼펫 팡파르이다. 트럼펫 팡파르로 시작하는 1부는 차이콥스키가 로마 체재 중 묵은 호텔에 인접해 있는 이탈리아 기병대 막사에서 매일 저녁 울리는 팡파르의 선율을 사용한 것이다. 작곡가는 이 선율을 작품의 여러 장면에서 사용하고 있다.

차이콥스키의 후원인 나데츠다 폰 메크 부인

그녀의 후원으로 차이콥스키는 자유롭게 작곡에 전념할 수 있게 된다.

ⓒ Bojan Brecelj / CORBIS | All rights reserved

이탈리아 기병대의 퍼레이드

ⓒ Utente: Jollyroger / Wikimedia Commons | CC BY-SA 2.5

이탈리아 기병대의 퍼레이드

ⓒ Utente: Jollyroger / Wikimedia Commons | CC BY-SA 2.5

 

금관악기와 타악기의 활약

음악은 오케스트라의 다채로운 효과와 약동하는 리듬과 각 선율이 메들리처럼 계속해서 등장한다. 자유로운 형식 안에서 간결하고 명료한 구성을 가진 작품이다. 금관악기와 타악기가 작품에서 중요한 위치를 차지하고 있는 것 역시 이 작품의 특징이다.

 

제1부 안단테 운 포코 루바토

트럼펫 팡파르로 시작하는 1부는 이후 뱃노래 풍의 선율이 현으로 연주된다. 이탈리아 민요 〈아름다운 아가씨〉의 선율이 오보에로 연주된다.

〈이탈리아 기상곡〉 제1부의 이탈리아 민요 〈아름다운 아가씨〉 선율 중

ⓒ Eumaksekye | CC BY-SA 3.0

제2부 알레그로 모데라토

제2바이올린, 비올라, 첼로, 콘트라베이스의 리드믹한 반주에 맞춰 플루트와 제1바이올린이 경쾌한 선율을 연주한다.

제3부 프레스토

현의 반주에 맞춰 플루트, 잉글리시 호른, 클라리넷이 경쾌한 이탈리아 나폴리 지방의 춤곡, 타란텔라 선율을 연주한다.

〈이탈리아 기상곡〉 제3부의 ‘타란델라’

ⓒ Eumaksekye | CC BY-SA 3.0

제4부 알레그로 모데라토

총주로 시작하며 중후한 울림이 매력이다.

제5부 프레스토

팀파니와 콘트라베이스의 지속음에 클라리넷이 3부의 타란텔라 선율을 연주한다.

 

Structure

The Capriccio is scored for: 3 flutes (3rd doubling on piccolo), 2 oboes, English horn, 2 clarinets in A, 2 bassoons, 4 horns in F, 2 cornets in A, 2 trumpets in E, 3 trombones (2 tenor, 1 bass), tuba, 3 timpani, triangle, tambourine, cymbals, bass drum, glockenspiel, harp and strings.

After a brief bugle call, inspired by a bugle call Tchaikovsky heard daily in his rooms at the Hotel Constanzi, next door to the barracks of the Royal Italian Cuirasseurs,[6] a stoic, heroic, unsmiling melody is played by the strings. Eventually, this gives way to music sounding as if it could be played by an Italian street band, beginning in the winds and ending with the whole orchestra.[7] Next, a lively march ensues, followed by a lively tarantella, a Cicuzza.[4]

The brothers were there during Carnival, and, despite calling it "a folly," the composer was able to soak up Italian street music and folk songs which he then incorporated into his Capriccio.[8] This enables some "bright primary colors and uncomplicated tunefulness."[9]

 

[글:이진경/출처-클래식 백과/영문은 영어위키]