♣ 음악 감상실 ♣/[ Brahms]

<브람스> Clarinet Quintet in B minor, Op. 115

Bawoo 2014. 8. 4. 16:55

Johannes Brahms

 

 

Clarinet Quintet in B minor, Op. 115

Johannes Brahms's Clarinet Quintet in B minor, Op. 115 was written in 1891 for the clarinettist Richard Mühlfeld.

The piece is known for its autumnal mood. It consists of a clarinet in A with a string quartet and has a duration of approximately thirty-five minutes.

1891년 마이닝겐의 궁정 악단의 클라리넷 주자 뮐펠트의 뛰어난 기량과 아름다운 음색의 연주에 감명을 받은 브람스는 그 해 클라리넷 3중주곡과 클라리넷 5중주곡, 3년 후엔 두 곡의 클라리넷 소나타 를 작곡했다. 만년의 작곡가는 클라리넷의 음색을 좋아했고 이 악기를 통해 인생의 낙일을 직감한 체념의 심경을 토로했다. 클라리넷의 특성과 기능을 충분히 살리면서 현과 균형감을 이룬 이 작품은 작곡가의 대표적인 실내악이며 모차르트의 곡과 더불어 이 분야의 걸작으로 잘 알려져 있다.

노년으로 접어든 작곡가의 창작의 정점인 이 곡은 특히 고뇌와 동경이 교차되는 제2악장 아다지오가 인상적이며 중간부의 클라리넷의 독주는 늦가을 밤의 외로움에 찬 흐느낌으로 다가온다.

Background

Clarinet quintets

At the time Brahms started composing his Clarinet Quintet, only a few works had been composed for this type of ensemble and even now there are not many. Examples include those by Wolfgang Amadeus Mozart, Anton Reicha, Carl Maria von Weber, Franz Krommer, Alexander Glazunov, Heinrich Baermann, and Thomas Täglichsbeck. Brahms modeled his composition after Mozart's.

Brahms and Mühlfeld

Brahms had retired from composing prior to listening to Richard Mühlfeld play. Brahms may have

met Mühlfeld already when Hans von Bülow was directing the Meiningen orchestra. But it was Fritz Steinbach, von Bülow's successor, who brought Mühlfeld's playing to the attention of Brahms in March 1891. Brahms was very enthusiastic about Mühlfeld.[1] That summer at Bad Ischl, he composed the Clarinet Quintet and his Clarinet Trio Op. 114, both of them for Mühlfeld. He later also composed two Clarinet Sonatas.[

작품개요 및 배경

대규모로 튼튼한 구성을 가진 이 작품 역시 뮐펠트를 위해 작곡되었다. 이 곡은 브람스가 삶의 마지막 시기에 이르러 뒤돌아본 감상이 담담하게 그려졌고, 감미로운 젊은 날의 추억과 운명 앞에서 고개를 숙여야만 하는 체념, 가슴을 죄는 듯한 슬픔과 고독 등이 펼쳐진다. 작곡 당시 브람스의 가슴에 자리했던 감상이 모두 담겨 있는 작품이다. 아울러 형식적인 면에서도 가장 잘 다듬어진 모습을 보여주는 걸작이다.

 

클라리넷 5중주(B단조 Op.115)는 모차르트의 클라리넷 5중주와 견줄 만한 작품으로 여겨진다. 클라리넷 선율은 각별히 친밀감있는 표현력을 지닌다. 특히 변주곡인 느린 악장에서 독주 악기로서의 클라리넷의 역할이 두드러진다. 대체로 악기의 표현적인 가능성을 추구하면서 지도적인 역할과 화성적인 보조적 역할을 모두 수행하도록 하여 현악기의 짜임새 안에 클라리넷을 잘 융합시켰다. 1악장의 첫 주제는 다른 실내악곡에서는 보기 드물게 명상적이며 즉흥적인 성격을 띠는데, 이는 다음에 작곡할 일련의 피아노곡(테르메초)에서 발견되는 경향을 암시한다.

브람스의 음악세계는 그가 받은 교육에의 영향으로 독일 낭만파 가운데서 비교적 보수적인 경향을 나타내고 있다. 그는 15세기 이후 대가들의 작품을 이어받아, 그 전통위에서 자신의독자적인 개성을 추구하려 했던 결과 비교적 중후하고 서정적인 작품을쓰게 되었다.

그는 그의 나이 57세 때인 1890년 G장조의 현악5중주 작품 111을 완성한 후 당분간 작곡을 중단하고 휴식하기로 생각하였다. 그러나 이듬해 3월 마이닝겐에서 있은 뛰어난 클라리넷 연주가 뮐펠트(RichardMuhlfeld 1856-1907)의 연주는 브람스에게 강한 인상을 심어주었으며,브람스는 그를 위해 새로운 작품을 써주고자 결심하였다. 이리하여 뮐펠트는 브람스의 영감을 자극하여 그로하여금 클라리넷를 위한 작품을4편씩이나 작곡하게 하였는데, 하나 하나가 대작일 뿐만 아니라 모차르트의 작품들과 더불어 클라리넷 레파토리의 핵심을 이루고 있다. 그것은 피아노, 클라리넷, 첼로를 위한 3중주 A단조, 작품 114번, 그리고5중주, 또한 F단조와 E플랫 장조의 피아노와 클라리넷을 위한 2곡의 소나타, 작품 120이다. 3중주와 5중주는 거의 동시에 완성되었으며, 모두1891년 11월 24일 마이닝겐에서 초연되었다.

 작의 중요한 비중을 차지한다. 실내악 작곡에 대한 정열은 평생을 두고 계속되는데, 이는 타오르는자신의 내면 감정을 담아내는데 가장 적합한 음악형식이 실내악이었기때문이겠다.

[ 우리말 자료 출처:카페 >클래식 사랑 그리고 인생-클래식사랑| 원글보기]

 

Performances

The quintet received its first private performance on 24 November 1891 in Meiningen,[2][3] with Richard Mühlfeld and the Joachim Quartet, led by Joseph Joachim who often collaborated with Brahms. The public premiere was on 12 December 1891 in Berlin.[2][4][5]

It soon received performances across Europe, including London and Vienna both with the original

and other ensembles.

Structure

The piece consists of four movements.

  1. Allegro in B minor, in 6/8 time:

    Like the quintet by Mozart, the strings begin the piece. only several bars after the clarinet's entry is it finally made clear that the key of the music is B minor rather than D major (the latter being the key in which the exposition ends, leading smoothly into the repeat of the clarinet's opening). This movement sets an autumnal mood for the rest of the composition.

    One phrase, towards the middle played by the clarinet, sounds closely related to one in the first movement of Carl Maria von Weber's Clarinet Concerto No. 1 in F minor. This was possibly inserted because when Brahms listened to Richard Mühlfeld at his recital, he was playing this concerto.

  2. Adagio in B major, in 3/4 time modulating into B minor and then B-flat minor and back to B major:The reflective melody is first introduced by the clarinet. Later, the mood changes back to the gloomy atmosphere of the first movement. The clarinet performs technical runs playing from all ranges. It returns to the beginning theme and then subsides.

3. Andantino in D major, in common time evolving into Presto non assai, ma con sentimento in B minor in 2/4 time: The shortest of all four, the movement begins sweetly being one of the composition's few uplifting passages. In measure twenty-three, the clarinet and violin play as if they were talking in a conversation. It modulates back from its heart-warming D major into the darker B minor. This section is highly influenced by the first part and even ends the same except being in a 2/4 meter.

 

4.Con moto in B minor, in 2/4 with a key transition to B major returning to B minor into a meter of 3/8 and then transforming into 6/8 time: This movement is titled "With Motion" and contains a theme and five variations as do the final movements of Mozart's Clarinet Quintet and Brahms's Clarinet Sonata No. 2. Tempo varies according to the musician. Another sweet melody which resembles the second movement is in this part and is in the same B major key. Later, it brings back the theme from the Allegro and ends with a loud chord which eventually fades away.


When Clara Schumann first heard this quintet, she wrote: "It is a really marvelous work, the wailing clarinet takes hold of one; it is most moving. And what interesting music, deep and full of meaning!" These poignant words by Brahms' closest female friend belie Brahms' disingenuous comparison of the work with his earlier Clarinet Trio: "[It is] a far greater piece of foolishness." From the first movement, the music pulsates with yearning. In its opening measures are the seeds that germinate in the rest of composition, which is equally perfect in its power of evocation and its structural rigor. The autumnal mood of the work results in part from the subtle shifts throughout between the closely related keys of D major and B minor.

Most notable is the second movement Adagio, a tender love song whose wistfulness seems to reflect the entire decline of the late Romantic musical ethos. Of course there is more to this piece than its dreamlike evocations. Listen to the Presto, with its Hungarian folk-dance style and the finale's intriguing variations, the last of which returns full circle to the opening theme of the first movement. "Foolishness" indeed!