♣ 음악 감상실 ♣/- 드보르작

드보르작- Violin Concerto A minor Op 53

Bawoo 2014. 10. 20. 11:57

Antonín Dvořák

 

드보르작 Piano Trio 둠키, 그 아름다움 속으로..

 

Violin Concerto A minor Op 53

 

(Josef Suk Czech Philharmonic Václav Neumann) 

------------------------------------------------------------------

 

Julia Fischer (violin) joins the Tonhalle Orchestra Zurich and David Zinman (conductor) for a live

performance of Dvořák’s Violin Concerto in A minor.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

1879-80년의 작품으로 드보르작의 단 하나의 바이올린 협주곡으로 40세를 전후해 그 명성은 드디어 세상에 알려졌으며,

한 걸음씩 대가의 위치로 나아가고 있었던 때의 작품이다.

물론 그는 고전 협주곡의 형식을 따랐고 오케스트라와 독주 악기와의 교대가 역시 그 유형을 따랐다.
하지만 전곡을 통하여 어려운 기교를 구사하여 자유 분방하고 화려한 필치는 그 나라의 국민악파를 대표할 만한 작품이라 하겠다.

전곡은 3 악장으로 나뉘고, 주요 선율 속에는 보헤미아 민요의 자취와 그
향토풍 무곡의 그림자가 떠오르는데, 그 향기는 매우 높다.

1악장 Allegro ma non troppo g단조4/4박자. 오케스트라의 힘찬 음향에 뒤이어

독주 바이올린의 주요 테마가 나타나고 여기서는 소나타 형식으로 되어 있으며

더구나 이 악장은 독주 바이올린의 눈부신 활약을 엿볼 수 있다.

제3악장 Allegro giocoso ma non troppo A장조 3/8박자. 론도 형식. 이 악장은 슬라브 무곡과도 같은

 민속 제2악장 Adagio ma non troppo F장조 3/8박자. 느린 템포이며 자유로운 가요풍의 형식으로 이루어졌는데,

전곡 중에서 가장 들을 만한 부분이다.

보히마아풍의 제2테마는 독주 바이올린에 의해 자유 분방하게 발전되며,

경과구를 지나면 열정적인 부테마가 현악기들에 의해 자못 무거운 표정으로 연주된다.

무곡을 소재로 한 것이다.

더구나 마지막에 독주 바이올린의 현란하고 호화스런 연주는 바이올린의 지닌 특성을 유감 없이 발휘시켰다.

 

The Violin Concerto in A minor, Op. 53 (B.108) is a concerto for violin and orchestra composed by Antonín Dvořák in 1879. The concerto was premiered in 1883 by František ondříček in Prague. He also gave the premieres in Vienna and London. Today it remains an important work in the violin repertoire.

The concerto's structure is the classical three movements of fast-slow-fast.

  1. Allegro ma non troppo
  2. Adagio ma non troppo
  3. Finale: Allegro giocoso ma non troppo

Antonín Dvořák was inspired to write his concerto after having met Joseph Joachim in 1878 and composed the work with the intention of dedicating it him. However, when he finished the concerto in 1879, Joachim became skeptical about it. Joachim was a strict classicist and objected to Dvořák's inter alia, or his abrupt truncation of the first movement's orchestral tutti. Joachim also didn't like the fact that the recapitulation was cut short and that it led directly to the slow second movement. It is also assumed that he was upset with the persistent repetition found in the third movement. However, Joachim never said anything

outright and instead claimed to be editing the solo part. He never actually performed the piece.