Niels Gade
Niels Wilhelm Gade (22 February 1817 – 21 December 1890) was a Danish composer, conductor,
violinist, organist and teacher. He is considered the most important Danish musician of his day.
닐스 빌헬름 가데(Niels Wilhelm Gade, 1817년 2월 22일~1890년 12월 21일)는 덴마크의 작곡가이자 지휘자, 바이올리니스트, 오르가니스트이다. 자기 나라에서는 게제로 불린다. 덴마크 국민음악의 최초의 대음악가로 인접국 노르웨이의 그리그 등에도 정신적인 영향을 준 사람이나, 그의 작풍은 반드시 민족주의적은 아니며 도리어 그가 사숙하던 멘델스존에 가까운 조기(早期) 낭만적 음악이다. 코펜하겐의 악기 제조업자의 아들로 태어나 A. P. 베르그렌에게 작곡을 배워 24세 때 멘델스존의 서곡 <핑갈의 동굴>의 덴마크판이라고 할 서곡 <오시안의 여운>으로 새로 창설된 코펜하겐 음악협회의 상금을 획득하여 독일과 이탈리아에 유학하였다. 그 후 제1교향곡으로 국가의 장학금을 탔고, 라이프치히에 유학하였으며 거기서 멘델스존과 알게 되어 라이프치히 음악원의 교수와 게반트하우스 관현악단의 지휘자로 있었으며 1847년에 멘델스존이 죽은 뒤 약 1년 동안 그의 후임으로 게반트하우스의 연주회에 관한 전권을 위임맡았다. 1848년, 전쟁 때문에 귀국하여 1850년에 코펜하겐 음악협회의 지휘자에 취임하는 등 여러 가지 요직을 겸하면서 연주활동과 창작을 같이하였다. 연주가로서는 바흐의 <마태 수난곡>, 베토벤의 제9교향곡의 덴마크 초연을 비롯하여 베를리오즈, 바그너, 리스트, 브람스 등의 명곡을 차례로 소개하였지만, 작곡가로서도 8번까지 있는 교향곡, 다수의 칸타타와 오라토리오, 피아노곡, 실내악곡 등을 많이 남겼다.[위키백과]
[가데 (Niels (Vilhelm) Gade)
바이올린과 작곡을 배웠고, 덴마크의 시와 민속 음악에 정통했다. 친구인 멘델스존과 슈만도 그의 스칸디나비아풍(風) 음악에 반해 슈만은 〈신 음악지 Neue Zeitschrift für Musik〉에서 그에 관한 글을 썼고, 멘델스존은 1843년 라이프치히에서 가데의 교향곡 1번을 연주했다. 1844~48년 라이프치히에서 지휘자로 활동했으며 1850년 코펜하겐 음악협회의 지휘자, 1866년 코펜하겐 음악원 원장이 되었다.
덴마크 민요의 선율을 반영하고 있는 그의 초기 작품은 민속음악과 민족적인 주제를 사용했던 19세기 민족음악의 가장 선구적인 예의 하나이다. 후기 작품은 멘델스존의 영향을 받고 있지만 지나치게 기교적이어서 초기 작품의 매력을 잃은 경우도 있다.
작품으로는 서곡 〈오시안의 여운 Efterklange of Ossian〉 작품 1, 〈하일랜드에서 In the Highlands〉, 칸타타 〈시온 Zion〉·〈십자군 The Crusaders〉·〈프시케 Psyche〉 등 이 있다. 또한 교향곡 8곡, 발레곡 3곡, 바이올린 협주곡 1곡, 현악 4중주곡 1곡을 비롯하여 그밖에도 여러 곡이 있다.[다음백과]
[주요 작품 모음]
Gade was born in Copenhagen, the son of a joiner and instrument maker. He began his career as a violinist with the Royal Danish Orchestra, and saw his concert overture Efterklange af Ossian ("Echoes of Ossian") premiered with them in 1841. When his first symphony was turned down for performance in Copenhagen, he sent it to Felix Mendelssohn. Mendelssohn received the work positively, and conducted it in Leipzig in March 1843, to enthusiastic public reaction. Supported by a fellowship from the Danish government, Gade himself moved to Leipzig, teaching at the Conservatory there, working as an assistant conductor of the Gewandhaus Orchestra, and befriending Mendelssohn, who had an important influence on his music. In 1845 he conducted the premiere performance of Mendelssohn's Violin Concerto in E minor. He also became friends with Robert Schumann. In Copenhagen Niels Gade became acquainted with the composer Cornelius Gurlitt, and they remained friends until the latter's death.
At Mendelssohn’s death in 1847, Gade was appointed to his position as chief conductor but was forced to return to Copenhagen in the spring of 1848 when war broke out between Prussia and Denmark.
In Copenhagen Gade became director of the Copenhagen Musical Society (a post he retained until his death) and, establishing a new orchestra and chorus, settled in to a career as the most prominent musician in Denmark. Under his direction, the Music Society reached its peak. He also worked as an organist; though he lost the prestigious position of organist at Copenhagen Cathedral to J.P.E. Hartmann, he served in the Church of Holmen in Copenhagen from 1850 until his death.
Gade was joint director of the Copenhagen Conservatory with Hartmann (whose daughter he married in 1852) and Holger Simon Paulli. An important influence on a number of later Scandinavian composers, he encouraged and taught both Edvard Grieg and Carl Nielsen, as well as lesser figures such as Otto Malling, August Winding and Asger Hamerik. He died in Copenhagen.
Among Gade's works are eight symphonies,
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chamber music, organ and piano pieces and a number of large-scale cantatas, Comala (1846) and Elverskud (1853) amongst them, which he called koncertstykker ("concert pieces").
These products, embraced post-1848 as works of Romantic nationalism,[1] are sometimes based on Danish folklore. Apparently Gade never rated "Brudevalsen" (The Bridal Waltz), and assigned it to the waste paper basket from where, it is rumoured, it was rescued by August Bournonville, to become an essential part of a Danish wedding.
He married Emma Sophie Amalie Hartmann, daughter of J. P. E. Hartmann, in 1852. He remarried in 1857 after her death.
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