♣ 음악 감상실 ♣/* 작 품

Beethoven - String Quartet No. 10 in E flat major ("Harp"), Op.74

Bawoo 2016. 2. 16. 21:38

 

Beethoven

Portrait by Joseph Karl Stieler, 1820

(17 December 1770 -- 26 March 1827)

 

String Quartet No. 10 in E flat major ("Harp"), Op.74

 

Alban Berg Quartet
Günter Pichler 1 violin, Gerhard Schulz 2 violin,

Thomas Kakuska viola, Valentin Erben cello

 

Ludwig van Beethoven's String Quartet No. 10 in E major, nicknamed the "Harp",

was published in 1809 as opus 74.

 

The nickname "Harp" refers to the characteristic pizzicato sections in the Allegro of the first movement, where pairs of members of the quartet alternate notes in an arpeggio, reminiscent of the plucking of a harp. Like many nicknames for Beethoven's works, this was created by the publisher.

 

  • 2.1 Movement I (Poco adagio; Allegro)
  • 2.2 Movement II (Adagio ma non troppo)
  • 2.3 Movement III (Presto)
  • 2.4 Movement IV (Allegretto con Variazioni)
  • The first movement, of about ten minutes duration, is one of the best examples of Beethoven's management of musical tension. The short Adagio introduction (24 bars long) is not tightly thematically integrated with the rest of the movement; it serves a similar function to the Introduzione of the first movement of Op 59 No 3.

     

    The main motifs of the Allegro are the lyrical melody appearing several bars from the beginning, and the pizzicato arpeggios played by two instruments accompanied by repeating quavers played by the other two. At first, these two themes appear thematically and rhythmically unrelated. It is only the last fifty bars that the listener discovers that Beethoven's true purpose is for them to be played simultaneously, beneath a frenetic violin part, to generate the climax of the movement.

     

     

    Alumni of Perlman Music Program (Live). Filmed live in The Jerome L.

    Greene Performance Space in New York for WQXR's Beethoven String Quartet Marathon

    on November 18, 2012.

    Kristin Lee and Miki-Sophia Cloud, violins
    Caitlin Lynch, viola
    Jia Kim, cello

     

    The Harp Quartet parallels many facets of the Fifth Symphony. The Heroic quality pervading Beethoven's Middle Period is heard extensively in the first movement. Both the Fifth Symphony and Harp quartet have intense scherzi. Nevertheless, the grand entrance to the opening of the Finale of the Fifth is noticeably absent in the opening of Op. 74. The fourth movement of the Harp quartet follows a highly traditional theme and variations form. The Classical style of the fourth movement juxtaposed against the Heroic nature of the first movement frustrates Beethoven scholars who seek to contextualize this piece in Beethoven's stylistic trajectory.

     

    [우리말 자료 보기 - cafe.daum.net/dolceclassic/1MGe/24   돌체 클래식 ]

     

    Cleveland Quartet

    I. Poco Adagio; Allegro (0:00 - 9:32)
    II. Adagio ma non troppo (9:37 - 19:23)
    III. Presto (19:28 - 24:17)
    IV. Allegretto con Variazioni (24:19 - 30:57)

     

    This work is the tenth string quartet by Beethoven. It still makes part of the "middle quartets", along with the eleventh. After the mystifying outburst of the Opus 59, which made Beethoven lost some audience, this work seems to be easier and more acceptable for the public. The technique is unusually rich and varied, but the form and content is straightforward.  It was composed in 1809.

     

    Danish String Quartet :
    Frederik Oland, violin I
    Rune Tonsgaard Sorensen, violin II
    Asbjorn Norgaard, viola
    Frederik Schoyen Sjölin, cello

    Festival Wissembourg, September 6th 2014

     

     

    작품 배경 및 구성

    베토벤은 모두 16곡의 현악 4중주곡을 작곡했는데, 그 중에서 작품 18의 6곡은 초기의 작품이다. 1799년부터 1800년에 걸쳐 작곡된 작품으로 베토벤의 다른 초기 작품들과 마찬가지로 하이든과 모차르트의 영향을 받은 모습을 많이 보인다. 이 곡들은, 젊은 베토벤이 최초의 후원자인 로브코비츠 후작의 의뢰로 작곡한 것이다. 교향곡 제1번과 전후하여 만들어진 이들 6곡에는 하이든과 모차르트의 영향으로 잘 정돈된 고전적인 양식과 함께 이후의 장쾌한 스타일의 중기 현악 4중주로의 예감을 비춰주고 있다.

    순수 절대음악의 세계를 지향 ‘베토벤의 현악 4중주’

    현악 4중주를 비롯한 실내악은 교향곡이나 피아노 소나타와 함께 베토벤 창작의 중추였다. 베토벤을 통해 현악 4중주는 18세기의 오락음악의 성격을 완전히 벗어나 순수한 음향에 의한 절대음악의 세계로 들어섰으며, 듣는 이로 하여금 과장이 없는 음악 그 자체의 세계로 들어가게 만들었다. 

     베토벤의 현악 4중주는 다른 장르보다 창작 시기 구분이 용이하다8의 여섯 곡은 초기, 1806~1810년의 다섯 곡은 중기, 1822~1826년 죽음을 앞두고 작곡한 다섯 곡의 4중주와 대 푸가는 후기를 대표한다. 서로 다른 시기에 만들어진 이 곡들은 베토벤 양식 특유의 성격을 유감없이 보여주며, 베토벤의 내면적 사유와 성찰을 음을 통해 깨달을 수 있게 해주었다.

    그 이후 작곡한 베토벤의 작품은 교향곡적인 화려함이나 외면적인 호소력은 없지만 악장 수가 확대되었고 기존의 주제와 동기 발전 서법이 희박해졌으며, 성부들의 짜임새도 대위법적인 부분과 단순한 부분으로 대조적인 양상으로 변화한다. 이런 음악적인 난해함 때문에 베토벤의 4중주는 듣는 이들에게 긴장감과 의문을 갖게 하기도 한다.

     < 해설자료 출처 : http://blog.daum.net/duaworld/15717719/세포네 님^^>