Boccherini
String Quartets
보케리니는 총 91곡의 현악4중주를 남겼다. 그 중 46곡은 두 개의 악장으로만 구성된, (보케리니의 표현에 의하면) 마이너 작품들이고, 나머지 작품들은 보다 큰 노력이 요구되는 작품들이다. 이 중 두 개의 악장만으로 구성된 작품들은 거의 잊힌 작품이 되어버렸다.
Luigi Boccherini participated in the first real string quartet in the history of music. His quartet (in which he played cello) travelled around Italy playing his and Haydn's music.
The quartets here were some of the first written by Boccherini for his group as the first pieces of music written to be played by a travelling quartet. Thus they occupy a very special, yet completely overlooked place in history.
Each of these works is full of romping energy that is very original, interesting and highly amusing though none of them fully departs from being "serious." Perhaps an analogy would be a group of business execs in Armani suits playing soccer and loving every minute of it.
Generally known as Boccherini’s Op.26, this set of two-movement ‘quartettini’ was first published as Op.32, but confusion has continued down the years, which may be one reason why these delightful works have remained little-known and under-recorded; the only extant version on CD is of arrangements for keyboard and piano quartet, so this set offers a valuable first chance to acquaint oneself with Boccherini’s original scoring.
The composer himself numbered the quartets among his ‘opera piccola’ – small works – but by grouping them in three pairs, it is possible to observe a macro-structure within the whole of Op.26, with a triple alternation of a scheme of fast-(menuet and trio) – slow – (menuet and trio). Certainly Boccherini did not intend the quartets to be taken less seriously than the longer-form quartets: ‘it is all cloth of the same piece,’ he remarked to his publisher, and his palette of sound is no less varied for the size of his chosen canvas, ranging from sweet, cantabile melodies to abrupt introductions and sudden conclusions. Op.26 is full of surprises, sometimes in his use of Spanish folk material, which betrays their origin as music composed for the Infante Don Luis at his court near Madrid. The Infante was the brother of the King of Spain Charles III. Boccherini remained in service of Don Luis as compositore and virtuoso di camera from 1770 to the death of the Infante, in 1785. There is even a fandango to conclude the set, in the finale of G200.
00:00:00 6 String Quartets, Op. 26, Quartetto in B-Flat Major, G. 195: I. Allegro moderato
00:04:28 6 String Quartets, Op. 26, Quartetto in B-Flat Major, G. 195: II. Minuetto con moto – Trio
00:09:48 6 String Quartets, Op. 26, Quartetto in G Minor, G. 196: I. Larghetto
00:14:17 6 String Quartets, Op. 26, Quartetto in G Minor, G. 196: II. Minuetto – Trio
00:18:47 6 String Quartets, Op. 26, Quartetto in E-Flat Major, G. 197: I. Allegro vivace
00:23:40 6 String Quartets, Op. 26, Quartetto in E-Flat Major, G. 197: II. Minuetto – Trio
00:27:41 6 String Quartets, Op. 26, Quartetto in A Major, G. 198: I. Larghetto
00:33:17 6 String Quartets, Op. 26, Quartetto in A Major, G. 198: II. Minuetto con moto – Trio
00:37:56 6 String Quartets, Op. 26, Quartetto in F Major, G. 199: I. Allegretto
00:43:11 6 String Quartets, Op. 26, Quartetto in F Major, G. 199: II. Minuetto allegro – Trio
00:47:09 6 String Quartets, Op. 26, Quartetto in F Minor, G. 200: I. Andante appassionato ma non lento
00:52:41 6 String Quartets, Op. 26, Quartetto in F Minor, G. 200: II. Minuetto – Trio
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마드리드로 돌아와서 맞는 새로운 삶
1785년 보케리니는 삶에서 중요한 전환기를 맞는다. 그 해 그의 아내가 죽었고, 또한 그가 평생을 섬겨왔던 그를 고용한 스페인의 왕족 돈 루이스(Don Luis)가 죽었던 것이다. 이로 인해 그는 어린 자식들을 데리고 그가 오랜 기간 여유롭게 작품 활동을 할 수 있었던 곳인 아레나스 데 산 페드로(Arenas de San Pedro)를 떠나 마드리드로 돌아간다. 처음에 그의 마드리드 행은 많은 기대로 가득 차 있었으나, 실상은 그렇지 못했다. 1786년 초반 아마추어 첼리스트였던 왕, 프러시아의 프레데릭 빌헬름 2세가 그를 개인 작곡가로 임명했고, 마드리드의 유명한 부인이었던 베나벤테-오수나(Benavente-Osuna)가 보케리니를 자신의 작곡가이자 지휘자로 임명했다. 그녀의 살롱에서 그는 하이든이 작곡한 많은 4중주와 교향곡을 알게 되었다. 그러나 곧 보케리니는 건강이 악화되어서 퇴직을 권고 받았고, 결국 그의 지병은 그가 62세였던 1805년 그를 죽음으로 몰고 갔다.
보케리니의 ‘대작’ 현악4중주
그의 〈현악4중주 op. 39〉는 1787년에 쓰였다. 이 곡은 보케리니가 마드리드로 돌아간 뒤, 프러시아의 왕을 위해 작곡한 첫 번째 곡(1악장 알레그로 모데라토, 2악장 미뉴엣, 3악장 그라베, 4악장 알레그로 주스토)이었다. 이 곡은 고전주의적 구조와 낭만주의적인 감성을 동시에 지녔다는 점에서 놀라운 작품이다. 1년 뒤에 쓰인 두 곡의 op. 41의 현악4중주처럼, 이 곡은 네 개의 악장으로 구성되어 있다. 나중에 그는 자신의 작품 목록에 이 곡을 ‘대작’(opera grande)이라고 칭했다. 1악장은 기쁨에 찬 1주제로 시작하는데, 이 주제에는 독특한 지시어 “sotto voce e con smorfia”(조용하게, 그리고 단순성을 가지고)가 붙어있다. 조용한 주제에 이어지는 경과구에서는 급격한 다이나믹의 대조와 제1바이올린의 빠른 패시지를 제시한다. 발전부에 이어 재현부가 시작될 때, 이 곡은 직접적으로 1주제로 돌아오지 않는다. 주제는 곡의 마지막 무렵에 가서야 다시 등장한다. 이어지는 2악장은 우아한 미뉴에트와 온화한 트리오로 구성된다. D단조의 느린악장인 3악장은 제1바이올린의 슬프고 비극적인 분위기로 시작된다. 이러한 분위기는 다시 흥에 겨운 론도에 의해 뒤바뀐다. 4악장은 첼로의 흥미로운 3중, 4중 스토핑(stopping)을 보여준다. 이러한 첼로의 기교적인 패시지는 곡의 중간에서 주제와 조성적인 대비를 이루는 에피소드 부분에 등장한다.
[글-정이은/출처ㅡ클래식 백과]
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