Ignacy Jan Paderewski (Polish: [iɡˈnatsɨ ˈjan padɛˈrɛfskʲi]; 18 November [O.S. 6 November] 1860 – 29 June 1941) was a Polish pianist and composer, freemason,[1] politician, statesman and spokesman for Polish independence.[2] A favorite of concert audiences around the world, his musical fame opened access to diplomacy and the media.
[이그나치 얀 파데레프스키(폴란드어: Ignacy Jan Paderewski, 1860년 11월 18일 ~ 1941년 6월 29일)는 폴란드의 피아니스트, 작곡가, 총리였다. 제1차 세계대전 직후인 1919년에 폴란드 공화국의 탄생과 동시에 초대 수상이 되었다.
폴란드의 쿠리를후카에서 태어났다. 1872년 바르샤바 음악원에서 피아노를 배우고, 졸업 후 5년간은 모교의 피아노과 교수였고, 다시 1881년 이후는 베를린에서 수년간 작곡법등을 배웠으나, 피아니스트가 될 것을 결심하고 곧바로 빈으로 가서 레셰티츠키에게 배웠다. 1887년, 빈에서 독주회를 열게 되자 명성은 점차 높아가고, 1909년에는 바르샤바 음악원 원장이 되었다. 제1차 세계대전이 발발하자 미국으로 갔으며, 우드로 윌슨 대통령에게 폴란드의 자유를 권유하였다. 전쟁이 끝나고 폴란드가 독립을 맞자, 귀국하여 폴란드 공화국 최초의 수상이 되었다.
그러나 수상직은 단 1년으로 사임하고, 다시 피아니스트로서 화려한 활동을 하였다. 만년에는 스위스에서도 살았으나, 다시 미국으로 가 뉴욕에서 객사하였다. 그는 알링턴 공동 묘지에 안장되었으나, 1991년 폴란드로 유해가 옮겨져 바르샤바 대성당에 안치되었다. 옥스퍼드 대학교와 컬럼비아 대학교에서 명예 학위를 받았다.
명연주는 쇼팽의 폴로네즈, 마주르카, 녹턴 등이다.[위키백과]
Violin Sonata Op. 13-
Composed in 1882, the Violin Sonata is arguably the finest of Paderewski’s earlier works. The first movement starts with an eloquent theme for the violin over an intricate piano accompaniment, at length making way for a more resolute and rhythmically defined theme as takes the exposition through to its engaging close. After a formal repeat, the development looks to the movement’s ‘fantasia’ marking with its free-wheeling and inventive discussion of both themes, following which there is a modified reprise – the initial theme now unfolding at greater length – then a coda which draws on aspects of both themes prior to the regretful close. The second movement, marked Intermezzo, begins with halting exchanges between the two instruments, out of which a gently expressive theme emerges which takes on greater substance before the piano makes a return to the initial exchanges. From here the main theme resumes, touching on greater heights of expressiveness before reaching its winsome close. The third movement sets off with a fervent theme that briefly yields to one of greater repose before continuing on its charged course. After a repeat of the exposition, the development makes resourceful use of both themes, with the violin’s dextrous
pizzicato complementing the piano’s limpid passagework, before a heightened reprise which throws the character of both themes into greater relief, followed by a coda that sees the work through to its decisive close. (Naxos Music Library)
Endre Granat, violin
Harold Gray, piano
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