♣ 음악 감상실 ♣/- 클래식(전곡)

W. A. Mozart: Symphony No.39 in E flat major K.543

Bawoo 2022. 12. 4. 13:26

 Mozart

Symphony No.39 in E flat major K.543

00:00 Symphony No.39 in E flat major K.543: I. Adagio - Allegro

09:03 Symphony No.39 in E flat major K.543: II. Andante con moto

16:42 Symphony No.39 in E flat major K.543:III. Menuetto. Allegretto - Trio

20:57 Symphony No.39 in E flat major K.543:

 

IV. Finale. Allegro 칼 뵘 - 지휘 베를린 필 1966

 

[해설:Kim's Sound]

] 모차르트  "최후의 3대 교향곡" 중 첫 곡에 해당하는 E♭장조의 이 제 39번 교향곡은 우아한 비극적인 성격을 갖는 제 40번이나 장려한 제 41번에 비해 가장 모짜르트의 작품 경향을 대표하는 생의 희열과 밝은 행복감을 그대로 나타낸 지극히 생동감 있는 음악이다. 그러나 이 작품은 진지한 슬픔과 멜랑콜리를 바탕으로 하고 있어서, 그가 죽기 전에 마지막으로 부르는 기쁨의 노래라는 뜻으로 '백조의 노래'라고 불리우기도 한다. 이 무렵의 작곡자의 어두운 환경에서도 전연 그러한 기색을 보이지 않을 뿐 아니라 경묘한 감각과 화려한 색채감으로 산뜻한 맛을 주기도 한다.   모짜르트의 오페라 "돈 지오반니"는 프라하에서 큰 성공을 거두었으나, 빈에서의 초연에 대한 반응은 그리 좋지 않아, 그의 인기는 떨어지기 시작했으며 경제적 궁핍은 점점 심해졌다. 이러한 현실적 어려움 속에서도 모짜르트는 1788년 6월부터 8월까지 6주간에 걸쳐 무려 세 곡의 교향곡을 작곡해낸다. 그가 3년 뒤 세상을 떠날 때까지 더 이상의 교향곡은 쓰지 않았기 때문에, 이 세 작품을 가리켜 "최후의 3대 교향곡"이라 부른다. 따라서 이 세 곡의 교향곡들은 고전파 교향곡의 진면목을 보여주는 모든 요소들이 망라된 작품이라 할 수 있다. 또한 놀라운 점은 그토록 짧은 기간에 세 편의 교향곡을 써내려 가면서 도, 각 작품들 사이에 유사성을 보이지 않으면서 각각의 독자성을 최대한 발휘하고 있다는 점이다. 이 작품이 모짜르트의 생애 중에 연주되었다는 기록은 없다. 그러나 작곡 후 얼마 지나지 않아 이 작품의 필사보가 만들어져 오늘날까지 유럽 각국의 도서관에 소장되어 있다는 사실은 이 작품이 당시에 널리 연주 되었음을 입증해주고 있다.

 

 

Symphony No. 39 in E flat major, K. 543 (1788)

1. Adagio - Allegro (0:00) 2. Andante con moto (11:16) 3. Menuetto & Trio. Allegretto (20:00) 4. Finale. Allegro (24:05)

 

London Symphony Orchestra conducted by Hans Schmidt-Isserstedt

 

Recording: Fontana Grandioso LP Description by Brian Robins In the three symphonies of 1788 (to which must be added in this regard the "Prague" Symphony of 1786) we find the culmination of Mozart's assimilation of the contrapuntal style of Bach and Handel he had first begun to study during the early 1780s. It was this synthesis of "learned" style with the clean clarity of classicism that caused so much trouble for Mozart's contemporaries, to whom his late style became increasingly "difficult." Each of the symphonies occupies a very specific world of its own. The E flat Symphony, entered by Mozart into his thematic catalog on June 26, 1786, is often characterized as being "warm and autumnal" (Robbins Landon), a description that (as so often with Mozart) tells only part of the story; it fails to bring to attention the symphony's tensile strength and a dramatic quality that does not preclude moments of pathos more readily associated with the G minor symphony. There are four movements. The opening Allegro is prefaced (as it had been in both the "Prague" and "Linz" symphonies, its immediate numerical predecessors) by a powerful slow Adagio introduction. The following Andante has a secondary theme which is much stormier (and also subjected to considerable development) than might be expected in a "slow" movement, while the succeeding Minuet has an elegant gait set off by a rustic central trio. The final Allegro is a dazzling display of good humor and contrapuntal wizardry, its complexity skillfully masked in one of those movements in which the composer conceals his art. The symphony is scored for flute, pairs of clarinets, bassoons, horns, trumpets, timpani, and strings.