Beethoven
(17 December 1770 -- 26 March 1827)
Symphony No. 8 in F Major, Op. 93
The Symphony No. 8 in F Major, Op. 93 is a symphony in four movements composed by Ludwig v
an Beethoven in 1812. Beethoven fondly referred to it as "my little Symphony in F," distinguishing
it from his Sixth Symphony, a longer work also in F.[1]
The Eighth Symphony is generally light-hearted, though not lightweight, and in many places cheerfully loud, with many accented notes. Various passages in the symphony are heard by some listeners to be musical jokes.[2] As with various other Beethoven works such as the Opus 27 piano sonatas, the symphony deviates from Classical tradition in making the last movement the weightiest of the
four.
Composition and premiere
그토록 역동적이고 열광적인 교향곡 7번을 작곡한 바로 그 베토벤이 이렇게 고전적인 교향곡을 작곡했다고? 베토벤의 교향곡 8번을 들으면서 항상 떠오르는 질문이다. 베토벤은 7번 교향곡을 완성한 지 6개월이 지난 1812년 10월에 내놓은 8번 교향곡에서 마치 과거에 대한 향수에 젖기라도 한 듯 3악장에 제대로 된 미뉴에트를 써넣는가 하면 중간 중간 하이든 풍의 유머를 구사하기도 한다. 대체 이토록 전혀 다른 성격의 교향곡 7번과 8번을 거의 연달아 내놓은 베토벤의 속셈은 무엇이었을까!
대중적인 인지도로 보았을 때 베토벤의 교향곡 8번은 7번에 비해 인기가 없다. 대부분의 지휘자들은 청중에게 강렬한 인상을 주며 압도적인 연주효과를 불러일으키는 7번을 선택하지 옛 양식으로 되돌아간 듯한 8번을 연주하려 하지 않기 때문이다. 그래서 베토벤 교향곡 전곡 연주회가 아닌 이상 베토벤의 교향곡 8번을 일반적인 관현악 연주회에서 듣기란 쉽지 않다. 이런 사정은 베토벤 당대에도 마찬가지였다. 베토벤의 교향곡 8번이 1814년 2월 27일에 초연되었을 때에도 <일반음악신문>의 평론가는 “이 작품은 열광적인 호응을 이끌어내지 못했다”고 평해 베토벤을 화나게 했다.
과거 양식으로의 회귀를 가장한 ‘대담한 진보’
하지만 베토벤 자신은 교향곡 8번을 더 사랑했다. 누군가 베토벤에게 교향곡 7번이 8번보다 더 인기 있는 이유가 뭐냐고 묻자 그는 “8번이 더 낫기 때문이야”라 답하기도 했는데, 실제로 교향곡 8번을 자세히 들으며 이 음악의 매력을 발견한 사람이라면 그 기막힌 반전과 풍자에 혀를 내두르게 될 것이다. 이 교향곡 속에 숨어 있는 어마어마한 혁명을 발견해낼 수 있는 음악애호가라면 베토벤의 교향곡 7번보다 8번을 더 좋아하게 될지도 모른다. [▶베토벤은 교향곡 8번에 유머와 대담한 풍자, 반전의 아이디어를 집어넣었다. ]
교향곡 8번을 완성한 후 12년 동안 교향곡 분야에서 아무런 작품을 내놓지 않은 베토벤은 1824년에 인간의 목소리가 들어간 대작 교향곡 9번을 작곡했다. 교향곡에 성악이 들어가는 교향곡 9번은 교향곡의 성격을 바꾸어 놓았다는 면에서 진정으로 혁명적인 작품이다. 하지만 교향곡 8번은 겉보기에도 순수한 기악 교향곡일 뿐 아니라 형식상으로도 하이든과 모차르트가 세운 틀을 간직하고 있는 교향곡이기에 베토벤이 마지막으로 완성한 ‘정상적인’ 교향곡이며 그다지 혁명적인 것 같아 보이지 않는 교향곡이라 할 수도 있다. 그러나 사실 베토벤의 교향곡 8번>은 ‘과거회귀’를 가장한 대담한 ‘진보’다. 베토벤은 지극히 정상적으로 보이는 이 교향곡 속에 앞으로 그가 추구하게 될 새로운 길을 은근히 암시하고 있다.
The work was begun in the summer of 1812, immediately after the completion of the Seventh Symphony.[3] At the time Beethoven was 41 years old. As Antony Hopkins has noted, the cheerful mood of the work betrays nothing of the grossly unpleasant events that were taking place in Beethoven's life at the time, which involved his interference in his brother Johann's love life.[4] The work took Beethoven only four months to complete,[3] and is, unlike many of his works, without dedication.
The premiere took place on 27 February 1814, at a concert in the Redoutensaal, Vienna, at which
the Seventh Symphony (which had been premiered two months earlier) was also played.[5] Beethoven was growing increasingly deaf at the time, but nevertheless led the premiere. Reportedly, "the orchestra largely ignored his ungainly gestures and followed the principal violinist instead."[6]
When asked by his pupil Carl Czerny why the Eighth was less popular than the Seventh, Beethoven is said to have replied, "because the Eighth is so much better."[7] A critic wrote that "the applause
it received was not accompanied by that enthusiasm which distinguishes a work which gives universal delight; in short—as the Italians say—it did not create a furor." Beethoven was angered at this reception.[8] George Bernard Shaw, in his capacity as a music critic, agreed with Beethoven's assessment of the work, writing that indeed, "In all subtler respects the Eighth is better [than the Seventh]."[9] But other critics have been divided in their judgement.
Form
- Allegro vivace e con brio
- Allegretto scherzando
- Tempo di Menuetto
- Allegro vivace
The symphony is scored for 2 flutes, 2 oboes, 2 clarinets in B, 2 bassoons, 2 horns in F (in B-flat basso for the second movement), 2 trumpets in F, timpani, and strings.
It is approximately 26 minutes in duration.
1. First movement
고전파 음악을 풍자하는 베토벤의 도발적 시도
베토벤은 교향곡 8번에서 교향곡 1악장으로서는 드물게 춤곡 풍의 3/4박자로 설정하고 서주 없이 곧바로 주제를 제시한 후 떠들썩하게 전개시킨다. 언뜻 들으면 교향곡 7번만큼 광포한 느낌은 없지만 자세히 들어보면 간혹 음악적인 희열이 지나쳐서 문제를 일으키기도 한다. 특히 발전부에서 재현부로 들어가며 다시 주제를 확신 있게 재현해야 하는 부분에서도 분위기가 지나치게 고조되어 중요한 제1주제의 선율이 어설프게 들린다. 그래서 작곡가이자 지휘자인 구스타프 말러는 후에 이 부분의 오케스트레이션을 개정해 주제를 강조하기도 했다. 그러나 의도적으로 주제의 성격을 모호하게 하는 것이야말로 베토벤의 본래 의도인지도 모른다. 그는 이런 방식으로 고전주의 음악을 풍자하려 했으리라.
This movement is in the home key of F major and is in fast 3/4 time. As with most of Beethoven's first movements of this period, it is written in sonata form, including a fairly substantial coda. As Antony Hopkins has noted,[10] the movement is slightly unusual among Beethoven's works in that it reaches its dramatic climax not during the development section, but at the onset of the recapitulation. To this end, the concluding bars of the development form a huge crescendo, and the return of the opening bars is marked ƒƒƒ (fortississimo), which rarely appears in Beethoven's works, but has precedents in the 6th and 7th Symphonies. This extravagance is balanced, however, by the quiet closing measures of the movement.
The opening theme is in three sections of four bars each, with the pattern forte-piano-forte. At the onset of the recapitulation, the theme is made more emphatic by omitting the middle four bars.[10]
2. Second movement
베토벤은 이미 여러 작품을 통해 느린악장에서 위대한 음악성을 드러내곤 했지만 이 교향곡에선 느린악장을 쓰지 않았다. 느린악장이 들어가야 할 2악장의 자리에 그는 위트 넘치는 음악적 농담을 선사했다. 메트로놈을 발명한 멜첼에게 감사를 표하려는 듯, 목관악기들은 똑딱거리는 메트로놈의 단조로운 16분음표 음형을 반복한다. 여기에 현악기들이 귀여운 멜로디를 연주하며 사랑스러운 분위기를 자아낸다.
There is a widespread belief that this movement is an affectionate parody of the metronome, which had only recently been invented (or more accurately, merely improved) by Beethoven's friend Johann Maelzel. Specifically the belief was that the movement was based on a canon called "Ta ta ta... Lieber Maelzel," WoO 162, said to have been improvised at a dinner party in Maelzel's honor in 1812. There is no evidence corroborating this story and it is likely that WoO 162 was not written by Beethoven but was constructed after-the-fact by Anton Schindler.[11] A more likely inspiration was
the similar rhythmic parody of Joseph Haydn's "Clock" Symphony.[11]
The metronome-like parody starts at the very beginning of the movement with even staccato chords in 16th notes (semiquavers) played by the wind instruments, and a basic 16th-note rhythm continues fairly steadily through the piece. The tempo is unusually fast for a symphonic "slow movement." Richard Wagner has argued that the third movement was intended as the slow movement of this symphony and that the second should be played as a scherzo
The key is B-flat major, the subdominant of F, and the organization is what Charles Rosen has called "slow movement sonata form"; that is, at the end of the exposition there is no development section, but only a simple modulation back to B-flat for the recapitulation; this also may be described as sonatina form.
The second subject includes a motif of very rapid 64th notes, suggesting perhaps a rapidly unwinding spring in a not-quite-perfected metronome. This motif is played by the whole orchestra at the end of the coda.
3. Third movement
미뉴에트로 대체된 스케르초 악장
베토벤은 교향곡 1번에서 이름뿐인 미뉴에트를 작곡한 것을 제외하고는 교향곡의 3악장 미뉴에트를 스케르초로 대체해왔다. 그런데 교향곡 8번에선 그 자신에 의해 다시 미뉴에트로 되돌아왔다. 그렇다고 해서 베토벤은 과거 음악에 대한 향수에 젖었다고 생각하면 큰 오해다. 이상하게 비틀린 악센트와 과장된 듯한 제스처로 가득한 이 음악을 들어보면 베토벤이 마치 거대한 가발을 쓴 우스꽝스런 모습으로 옛 궁정악사들을 조롱하는 듯하다. 귀족들에게 자신의 음악을 강요할 수 있을 만큼 당당해진 자유음악가 베토벤은 이 미뉴에트를 통해 과거의 음악을 풍자하고 있는 것이다. ▶3악장 미뉴에트는 과거 궁정악사들을 조롱하는 듯 베토벤의 재치가 돋보이는 대목이다
A nostalgic invocation of the old minuet, obsolete by the time this symphony was composed. (A similar nostalgic minuet appears in the Piano Sonata Opus 31 no. 3, from 1802). The style of Beethoven's minuet is not particularly close to its 18th century models, as it retains a rather coarse, thumping rhythm. Thus, for example, after the initial upbeat Beethoven places the dynamic indication sforzando (sf) on each of the next five beats. This makes the minuet stylistically close to the other movements of the symphony, which likewise rely often on good-humored, thumping accents.
Like most minuets, this one is written in ternary form, with a contrasting trio section containing prized solos for horns and clarinet. The clarinet solo is of significant importance in that it was the first major example of a solo clarinet playing a written G6.[citation needed] Igor Stravinsky praised the "incomparable instrumental thought" shown in Beethoven's orchestration of the trio section.[12]
4. Fourth movement
마지막 4악장에서 베토벤은 빠른 속도와 거친 유머로 우리에게 즐거움을 준다. 바이올린이 벌이 윙윙거리듯 빠른 음표들을 연주하면 곧 플루트와 오보에가 맞장구를 친다. 웬일인지 주제 선율은 점점 작아져 결국 매우 여린 피아니시시모(ppp)에 이른다. 그러다 돌연 엉뚱한 C#의 음이 돌출해 우리를 어리둥절하게 만들고는 곧바로 으뜸조인 F장조의 주제가 크게 연주된다. 전 오케스트라가 힘차게 연주하는 주제 선율은 지나치게 단순하고 순진하게 들린다. 바로 직전의 C#의 충격적인 돌출이 주제의 단순함을 조롱하는 듯했기 때문이리라. 이것이 베토벤이 음악을 통해 유머를 구사하는 방식이다.
베토벤의 유머는 이 악장 전체를 통해 계속된다. 전혀 준비되지 않은 이상한 전조와 예상을 깬 전개방식이 펼쳐지며 순간순간 놀라움을 안겨준다. 이 곡은 마치 하이든 교향곡의 피날레처럼 가볍고 빠른 음악이지만 곳곳에 베토벤이 시도한 가장 위험하고 도발적인 모험이 숨어 있다.
This is the most substantial movement, in a very fast tempo.[13] It is written in a version of sonata rondo form in which the opening material reappears in three places: the start of the development section, the start of the recapitulation, and about halfway through the coda. This is the first symphonic movement in which the timpani are tuned in octaves, foreshadowing the similar octave-F tuning in the scherzo of the Ninth Symphony.[14]
The fourth movement imitates the first in that the move to the second subject first adopts the "wrong" key, then moves to the normal key (exposition: dominant, recapitulation: tonic) after a few measures.[14]
The coda is one of the most substantial and elaborate in all of Beethoven's works.[15] The coda has two particularly striking events. The harmonically out-of-place loud C♯ that interrupts the main theme in the exposition and recapitulation finally gets an "explanation": it turns out to be the root of the dominant chord of the remote key of F♯ minor, and the main theme is loudly played in this key.[16] A few measures later, there is a stunning modulation in which this key is "hammered down" by a semitone, arriving instantaneously at the home key of F major.[17]
The symphony ends in good humor on a very long passage of loud tonic harmony. Tchaikovsky called this movement, one of the greatest symphonic masterpieces of Beethoven."[18]
추천음반
재치와 풍자와 대담함이 돋보이는 베토벤 교향곡 8번은 특히 고악기 연주단체의 산뜻하면서도 과격한 연주로 들을 때 그 맛이 더 잘 살아난다. 존 엘리엇 가디너가 지휘하는 혁명과 낭만의 오케스트라의 긴장감 넘치는 음반(Archiv)도 훌륭하며, 필리프 헤레베헤가 지휘하는 로열 플레미시 필하모닉오케스트라의 산뜻한 연주(Pentatone)는 베토벤 교향곡 8번의 고전적이면서도 풍자적인 면을 재치 있게 표현해낸다. 니콜라우스 아르농쿠르가 지휘하는 유럽 체임버 오케스트라의 음반(Teldec)도 좋은 선택이 될 것이며, 그 밖에 데이비드 진만과 취리히 톤할레 오케스트라의 음반(Arte Nova)도 추천할 만하다.
글 최은규(음악평론가) <교향곡은 어떻게 클래식의 황제가 되었는가>의 저자. 서울대학교 음악대학 및 동대학원 석사, 박사과정을 수료하고 부천필하모닉오케스트라의 바이올린 부수석 및 기획홍보팀장을 역임했다. 월간 <객석> <연합뉴스> 등 여러 매체에서 음악평론가 및 칼럼니스트로 활동하고 있으며, 예술의 전당, 부천필 등에서 클래식 음악을 강의하고 있다.
출처 : 네이버캐스트 오늘의 클래식>명곡 명연주 2010.11.07
http://navercast.naver.com/contents.nhn?rid=66&contents_id=3972
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