♣ 음악 감상실 ♣/[1860년 ~1880년]

[이탈리아]Umberto Giordano

Bawoo 2017. 8. 9. 00:03


Umberto Giordano

Umberto Giordano by Gaetano Esposito.jpg

Umberto Giordano (1896) portrayed by Gaetano Esposito

(28 August 1867 – 12 November 1948) was an Italian composer, mainly of operas.


[작품 모음]


오페라 〈안드레아 셰니에 Andrea Chénier〉(1896)로 유명하다. 장인의 아들로 태어났으며, 포자와 나폴리에서 음악을 공부했다.

〈사악한 인생 Mala vita〉(1892)을 포함한 초기의 오페라들은 피에트로 마스카니가 그의 베리스모 오페라 〈카발레리아 루스티카나 Cavalleria rusticana〉(1890)에서 시도했던 힘있고 멜로드라마적인 양식으로 작곡되었다.


프랑스 혁명 시인의 일생을 다룬 〈안드레아 셰니에〉에서 보다 온화한 등장인물의 성격을 통해 폭력을 완화시켰으며 지속적인 성공을 거두었다. 그러나 이후 빅토리아 시대의 사르도를 바탕으로 한 〈페도라 Fedora〉(1898)는 물론 그 후속 작품들인 〈시베리아 Siberia〉(1903)·〈왈가닥 부인 Madame Sans-Gêne〉(1915) 등도 그와 같은 인기를 얻지 못했다. 〈익살의 향연 La cena delle beffe〉(1924)에서는 중세 피렌체를 무대로 설정함으로써 획기적인 기법 전환을 시도했다.

================================================================================================

대표작으로는 오페라 《안드레아 세니에》, 《페도라》 등이 있다.

생애

포자에서 태어나 나폴리 음악원에서 공부했다. 1890년 처녀작 《마리나》(Marina)를 작곡해 오페라 콘테스트에 응모했지만 낙선했고 출판사의 후원으로 《추락한 인생》(Mala Vita)을 작곡했다. 3번째 작품인 《디아즈 왕녀》(Regina Diaz) 또한 2회만에 상연이 중단되는 등 연속해서 실패를 맛보았다.

밀라노로 이주한 조르다노는 결혼을 통해 경제적 안정을 얻었고 베리스모 오페라의 대표주자인 마스카니와도 교류하게 되었다. 1896년 조르다노는 프랑스의 시인 앙드레 셰니에의 삶에서 모티브를 얻어 자신의 대표작 《안드레아 세니에》를 발표해 대성공을 거두었다. 2년 뒤인 1898년 조르다노는 빅토리앙 사르두의 희곡을 바탕으로 당시의 떠오르는 신예였던 엔리코 카루소를 기용해 《페도라》를 발표해 성공을 이어갔다[위키백과]

============================================================================

He was born in Foggia in Apulia, southern Italy, and studied under Paolo Serrao at the Conservatoire of Naples. His first opera, Marina, was written for a competition promoted by the music publishers Casa Sonzogno for the best one-act opera, remembered today because it marked the beginning of Italian verismo. The winner was Mascagni's Cavalleria rusticana. Giordano, the youngest contestant, was placed sixth among seventy-three entries with his Marina, a work which generated enough interest for Sonzogno to commission the staging of an opera based on it in the 1891–92 season.


The result was Mala Vita, a gritty verismo opera about a labourer who vows to reform a prostitute if he is cured of his tuberculosis. This work caused something of a scandal when performed at the Teatro Argentina, Rome, in February 1892. It played successfully in Vienna, Prague and Berlin and was re-written as Il Voto a few years later, in an attempt to raise interest in the work again.

Giordano tried a more romantic topic with his next opera, Regina Diaz, with a libretto by Giovanni Targioni-Tozzetti and Guido Menasci (1894), but this was a failure, taken off the stage after just two performances.

Umberto Giordano, 1905


Giordano then moved to Milan and returned to verismo with his best-known work, Andrea Chénier (1896), based on the life of the French poet André Chénier. Fedora (1898), based on Victorien Sardou's play, featured a rising young tenor named Enrico Caruso. It was also a success and is still performed today. His later works are much less known, but occasionally revived and in the case of La cena delle beffe (based on the play of the same title by Sem Benelli) recognised by musicologists and critics with some respect. He died in Milan at the age of 81.


The most important theater in his home town of Foggia has been dedicated to Umberto Giordano. A square in Foggia is also named after him and contains several statues representing his most famous works.

Operas