♣ 음악 감상실 ♣/* 작 품

Beethoven - Piano Concerto No.2 in B flat major, Op.19

Bawoo 2016. 3. 3. 19:05

 

Beethoven

Portrait by Joseph Karl Stieler, 1820
(17 December 1770 -- 26 March 1827)

 

 Piano Concerto No.2 in B flat major Op.19

 

 

Martha Argerich, piano

Gábor Takács-Nagy, conductor

Verbier Festival Chamber Orchestra

Verbier Festival 2009

2009.07.22

 

 

 

베토벤 이전 시대의 피아노 협주곡은 독주자―대개 작곡가 자신―의 기교를 과시하고 독주자를 돋보이게 하는 동시에 화려한 분위기를 이끌어내는 것이 중요한 과제였다. 이 때문에 피아노 협주곡 대부분이 장조 곡이었고, 내면의 깊이나 내용적인 충실은 부차적인 것으로 여겨지는 경향이 있었다. 이런 경향에 반기를 든 작곡가가 모차르트였다. 그는 두 곡의 단조 피아노 협주곡을 썼는데, 심각한 정서를 담았을 뿐 아니라 깊은 내면성을 갖추어 외면적인 효과에 치중하지 않도록 했다.

1번 Op.15보다 앞서서 작곡된 작품

음악에서의 내면적인 표현을 중시한 베토벤은 물론 이런 모차르트의 의도를 이어받았다. 또, 베토벤은 피아노 협주곡을 독주자의 화려한 연주력이라는 기존 요소와 함께 순수음악적인 표현이라는 점에서도 높은 가치를 갖도록 만들었다. 피아노 협주곡 장르는 베토벤에게 피아노 소나타만큼 의욕을 불러일으킨 분야는 아니었다. 그러나 음악계에 자신의 존재를 보여주기 위해서는 필요한 장르였다.

독주자의 존재를 과시한다는 면에서 베토벤 협주곡에서의 피아노는 모차르트 협주곡에서보다 더 자유롭게 움직여 관현악과 적극적으로 얽혀나간다. 이것은 피아노라는 악기가 베토벤 시대에 기능적으로 현저하게 개량된 것과 관계가 깊다. 1805년 이후 피아노는 음량이 증대되고 다양한 기교 발휘가 가능하게 되었다. 베토벤은 이런 피아노의 새로운 장점을 피아노 협주곡에서도 살리는 것을 잊지 않았다. 때문에 기능이 향상된 피아노를 능숙하게 다루려면 관현악도 충실하게 처리해야 했다.

피아노 협주곡 2번은 1번 C장조보다 앞선 1793년에 작곡이 시작되었으며, 1795년 3월경 일단 마무리되었다. 이것이 제1판인데 베토벤은 이 제1판에 불만을 느꼈던 것 같다. 1798년 세 번째 프라하 여행 도중에 아니면 그보다 조금 앞서서 그는 이 곡을 개정하였다. 그리고 새로운 악보로 프라하에서 연주하였는데, 아마도 이것이 개정판의 초연이라고 할 수 있을 것이다. 베토벤은 악보를 인쇄할 때인 1801년 4월 최종적으로 곡을 정리하여 완성하였다. 이 곡은 1801년 12월에 처음으로 출판되었으나 이 출판도 협주곡 1번을 Op.15로 출판하고 나서야 결심한 것이었다. 이 B플랫장조 2번은 C장조 1번처럼 ‘대협주곡’이 아니라 단순히 ‘협주곡’이라고 이름을 붙였다.

[The Piano Concerto No. 2 in B-flat major, Op. 19, by Ludwig van Beethoven was composed primarily between 1787 and 1789, although it did not attain the form it was published as until 1795. Beethoven did write another finale for it in 1798 for performance in Prague, but that is not the finale that it was published with. It was used by the composer as a vehicle for his own performances as a young virtuoso, initially intended with the Bonn Hofkapelle. It was published in 1801, by which time he had also published the Piano Concerto No. 1 in C major, although it had been composed after this work, in 1796 and 1797]

확실히 이 곡은 규모나 관현악 편성 면에서 협주곡 1번보다 작다. 관현악은 팀파니와 클라리넷을 사용하지 않으며, 금관악기로는 음색이 부드러운 호른만 사용한다. 이 때문에 전체적인 느낌은 장대하고 화려하다기보다 단아하고 우아하다. 협주곡 1번보다 훨씬 더 모차르트의 영향이 느껴지지만, 베토벤 특유의 투쟁적인 면이나 대조적인 성격 또한 읽을 수 있다.

. The B-flat major Piano Concerto became an important display piece for the young Beethoven as he sought to establish himself after moving from Bonn to Vienna. He was the soloist at its premiere on 29 March 1795, at Vienna's Burgtheater in a concert marking his public debut.[1] (Prior to that, he had performed only in the private salons of the Viennese nobility.) While the work as a whole is very much in the concerto style of Mozart, there is a sense of drama and contrast that would be present in many of Beethoven's later works.[1] Beethoven himself apparently did not rate this work particularly highly, remarking to the publisher Franz Anton Hoffmeister that, along with the Piano Concerto No. 1, it was "not one of my best."[2] The version that he premiered in 1795 is the version that is performed and recorded today.

 

Paul Lewis, piano

Andris Nelson, conductor

Birmingham Symphony Orchestra

Royal Albert Hall, London

BBC Proms 2010

The work is scored for solo piano, flute, two oboes, two bassoons, two horns and strings.[3] The concerto is in three movements:

 

  • Emil Gilels Piano
    The Cleveland Orchestra
    George Szell Conductor
    Rec.: 1968 Cleveland

The first movement begins with a triumphant orchestral opening on the tonic chord, and maintains a playfulness while using chromatic passages to show off the soloist's dizzying technique. The second movement is characteristically serene and peaceful, while the closing Rondo brings back the youth-filled playfulness heard in the opening movement.

 

1악장: 알레그로 콘 브리오

협주곡 풍 소나타 형식. 여기에서의 ‘콘 브리오’(기운차고 명랑하게)는 악기 기법에 의한 화려함보다는 첫머리의 장려하고 명료한 제1주제가 내뿜는 광채를 암시하는 것으로 보인다. 피아노 협주곡 1번 1악장과는 달리 관현악 제시부에서는 제2주제가 나타나지 않는다. 새로운 선율을 도입부로 하여 피아노가 가세하며, 독주 제시부가 시작된 후에 제2주제가 처음으로 등장한다.

[This movement is in the concerto variant of sonata form (double-exposition sonata form). The orchestra introduces the main theme and the subordinate theme in its exposition. The second exposition is in F major. The development wanders in key and ends on a long B-flat major scale. The recapitulation is similar to the exposition and is in B-flat major.

There is a rather difficult cadenza composed by Beethoven himself, albeit much later than the concerto itself. Stylistically, the cadenza is very different from the concerto, but it makes good use of the first opening theme. Beethoven applies this melody to the cadenza in several different ways, changing its character each time and displaying the innumerable ways that a musical theme can be used and felt.

This movement was written between 1787 and 1789 in Bonn. Average performances last from thirteen to fourteen minutes.]

 

2악장: 아다지오

자유로운 변주곡 풍으로 가장 베토벤적인 악장이라고 할 수 있다. 베토벤은 이후에도 협주곡의 2악장을 자유로운 변주곡 형태로 즐겨 작곡했다. 여기서 주제는 관현악으로 연주되며 우아하고 서정적이다. 이 악장 끝부분은 초기의 베토벤 서법이라고 할 수 없을 정도로 효과적인 표현력을 가지고 있다.

[This movement is in E-flat major, the subdominant key. Like many slow movements, it has ABA (ternary) form, where the opening section introduces the themes, and the middle section develops them. This movement was written between 1787 and 1789 in Bonn. Average performances last from eight to nine minutes.]

3악장: 론도. 알레그로 몰토

경쾌한 주요 주제가 피아노로 제시된다. 이어서 제2부주제가 단조로 세 번 반복되는 것이 특징이다. 전체의 형식은 A-B-A-C-A-B-A-코데타로 이루어지며 매우 명쾌하고 경쾌하다.

[This movement takes the form of a Rondo (ABACABA). Beethoven's playfulness of his early period can be heard here. There is a constant angular feel within the 6/8 melody itself that Beethoven plays on with each return of the rondo theme. The C section is also highly contrasting with the others, being that it is in a minor key and more forceful and stern in meaning. Also, prior to the last appearance of the rondo theme, Beethoven brings the piano in in the "wrong" key of G major, before the orchestra "discovers" the discrepancy and returns to the correct tonic key. This musical joke can

be seen in many of Beethoven's subsequent compositions.

This rondo is the one that Beethoven wrote in 1795 and premiered in Vienna that year. It does show Haydn's influence. Average performances last from five to six minutes.]

 

                            <우리말 자료 출처:http://cafe.daum.net/music7694/8P7u/741>